Medializacja kultury 3007-M1B0MK
Podjęte będą następujące tematy:
- Terminologia i metody badawcze nauki o mediach - ze szczególnym uwzględnieniem relacji mediów i kultury.
Co to znaczy: „medializacja kultury” w dobie „kultury uczestnictwa? Co to jest "kultura audiowizualna"? Przedmiot i główne problemy nauki o mediach, ze szczególnym uwzględnieniem relacji mediów i kultury. Rola przełomów technologicznych w historii relacji mediów i kultury. Najważniejsze źródła do badań nad tematem „medializacja kultury”.
- Z punktu widzenia odbiorcy i jego uczestnictwa w kulturze.
Odbiorca w nowej przestrzeni mediów. Badania odbioru mediów a badania odbioru literatury. Interaktywność. Rola badań odbioru w ocenie rynku mediów. Charakterystyka badań sondażowych dot. relacji media – kultura. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Nowa publiczność. Uzależnienia od mediów – na poziomie jednostkowym i procesów społecznych. Uzależnienie rynku mediów od deklarowanych potrzeb odbiorców.
- Kultura i media na początku XXI wieku.
Organizacja i rodzaje mediów w społeczeństwie informacyjnym. Korporacje, grupy interesów, mechanizmy określające rynek mediów. Rodzaje badań rynku mediów. Znaczenie procesów integracji mediów dla kultury.
- Media dla kultury.
Polskie, europejskie i światowe media specjalizujące się w działalności na rzecz kultury. Organizacje i projekty ludzi kultury. Źródła finansowania projektów kulturalnych w mediach.
- Podobieństwa i różnice w traktowaniu kultury przez media w różnych krajach (ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań modelowych i Polski jako jednego z biegunów analizy porównawczej). Analiza przykładów/modeli działania:
- model europejski i jego warianty
- Rosja i Ukraina
- Ameryka Północna
- Brazylia
- Chiny
- inne kraje
- Media a perspektywy dla kultury.
Czy dalszy rozwój mediów przyspieszy nadejście końca sztuki? Media i luki w myśleniu. Estetyka mediów. Media a sztuka. Model sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej. Przemiany gatunków. Rozwój nowych mediów a przyszłość rynku książki, prasy, filmu. Zagrożenia dla tożsamości autora, odbiorcy i dla statusu ontologicznego dzieła sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi zastosować pojęcia nauki o mediach do refleksji nad tematem „media a kultura”
- opisuje relację między mediami i kulturą
- rozumie i opisuje sytuację „uczestnika mediów – uczestnika kultury” w II dekadzie XXI wieku
- rozumie zagrożenia wynikające z „medializacji kultury”
- zna podstawowe zasady działania rynku mediów w dziedzinie kultury
- zna podstawową literaturę przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest obecność na wykładach i aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Wojciech Chyła, Kultura audiowizualna, Poznań 1999
John Condry, Karl Popper, Telewizja - zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996
Dziennikarstwo i świat mediów. Red. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński, Kraków 2000
Umberto Eco, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, Warszawa 2010
Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 2001
Maria Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańska 2003
Andrzej Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film miedzy mediami, Kraków 1997
Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007
Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2010
Barbara Kita, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003
Ryszard W. Kluszczyński, Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002
Ryszard W. Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Warszawa 1998
Marshall McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004
Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji. Red. Konrad Klejsa i Grzegorz Skonieczko, Kraków 2002
Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008
Media. Red. Edyta Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000 (Leksykon PWN)
Media studies. Refleksja nad stanem obecnym. Red. Krzysztof Stępnik, Maciej Rajewski, Lublin 2008
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002
Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Kraków 1997
Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 1999
Przyszłość Mediów. Almanach. Z. 1: Materiały z konferencji "Czy media publiczne w Europie Środkowo-Wschodniej mają przyszłość? i seminarium "Przyszłość mediów: zagrożenia". Red. Krzysztof Kopczyński i Dorota Roszkowska, Warszawa 2002
Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Warszawa 2005
Słownik wiedzy o mediach. Red. Edward Chudziński, Warszawa 2007
John B. Thompson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001
Jerzy Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004
W świecie mediów. Red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001
Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia. Red. Andrzej Gwóźdź i Piotr Zawojski, Kraków 2002
Kevin Williams, Media w Europie, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: