Warsztat autora mediów społecznościowych 3007-M1A3WA
W dobie cyfrowej transformacji język stał się kluczowym elementem User Experience (UX), czyli dziedziny zajmującej się tworzeniem użytecznych i dostępnych produktów cyfrowych. UX writing stanowi jej integralną część – to sztuka pisania treści, które prowadzą użytkowników przez interfejsy cyfrowe w sposób intuicyjny i efektywny. Jest on komplementarny wobec komunikacji w mediach społecznościowych i pozwala spojrzeć na nią z innej strony.
|
W cyklu 2025L:
UX writer to osoba odpowiedzialna za teksty pojawiające się w środowisku cyfrowym. W Polsce i na świecie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy potrafią łączyć kompetencje językowe z rozumieniem potrzeb użytkowników i celów biznesowych. Uczestnicy i uczestniczki warsztatów będą pracować nad cyfrowymi tekstami użytkowymi: od mikrokomunikatów, przez tekstowe elementy formularzy internetowych aż po treści pozamakietowe, takie jak: komunikaty PUSH, e-mail, SMS. Studenci i studentki dowiedzą się, jak wygląda współpraca w zespołach projektowych, jakie narzędzia ułatwiają pracę UX writera oraz jak argumentować swoje decyzje komunikacyjne. Zajęcia łączą teorię z praktyką opartą na przykładach z Polski i ze świata. Studenci i studentki poznają narzędzia UX writera, które pomagają zadbać zarówno o prostotę treści, jak i ich użyteczność. Kluczowym elementem jest projekt zaliczeniowy – przygotowanie propozycji treści do wybranej ścieżki użytkownika produktu cyfrowego zgodnie z przyjętymi założeniami. Projekt zakończony jest indywidualną oceną i informacją zwrotną. Dzięki temu studenci i studentki mogą rozwijać swoje mocne strony i pracować nad obszarami, które wymagają dalszego doskonalenia. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Student lub studentka:
zna podstawowe pojęcia branży UX,
zna specyfikę roli UX writera w zespole projektowym,
zna różnice między UX writingiem a copywritingiem,
rozumie znaczenie języka jako narzędzia wpływu na decyzje, emocje i działania użytkownika,
zna zasady tworzenia treści do produktów cyfrowych,
zna różnice między głosem a tonem marki,
zna metody badania skuteczności treści,
zna etapy procesu tworzenia treści,
zna narzędzia i aplikacje wspomagające pracę UX writera,
zna podstawowe różnice w pracy UX writera w agencji, w korporacji i jako freelancer.
2. Umiejętności
Student lub studentka:
projektuje treści dopasowane do kontekstu,
tworzy różne typy treści interfejsowych i pozamakietowych,
upraszcza teksty zgodnie z zasadami prostego języka,
analizuje grupę docelową i wyniki badań jakościowych oraz ilościowych,
korzysta z narzędzi AI zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego,
planuje proces projektowy związany z treścią,
argumentuje decyzje językowe w oparciu o dane,
tworzy treści inkluzywne i neutralne płciowo,
tworzy treści zgodne z zasadami „mobile first” i „content first”.
3. Kompetencje społeczne
Student lub studentka:
jest gotów lub gotowa do współpracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym z zachowaniem wzajemnego szacunku,
potrafi przyjmować konstruktywną informację zwrotnąj i udzielać jej w iteracyjnym procesie projektowym,
cechuje się postawą empatyczną wobec potrzeb różnych grup użytkowników, w tym osób narażonych na wykluczenie cyfrowe,
rozumie znaczenie etyki i odpowiedzialności w pracy UX writera, w tym podczas korzystania z narzędzi AI,
wykazuje chęć ciągłego rozwoju zawodowego i refleksji nad własnym warsztatem językowym,
potrafi elastycznie reagować na zmieniające się wymagania projektu oraz dynamiczne potrzeby zespołu i użytkowników,
zna i stosuje zasady efektywnej komunikacji w pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Projekt zaliczeniowy zakończony jest indywidualną oceną i informacją zwrotną.
Szacunkowy nakład pracy Studenta/Studentki:
- udział w zajęciach 15 godz. (0,5 ECTS)
- przygotowanie projektu zaliczeniowego 30 godz. (1 ECTS)
W trakcie całego semestru dopuszczalne jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano.
Literatura
Literatura podstawowa
· T. Podmajersky, Strategic Writing for UX: Drive Engagement, Conversion, and Retention with Every Word, Sebastopol: O’Reilly Media 2019.
· A. Welfle, M.J. Metts, Writing Is Designing: Words and the User Experience, New York: Rosenfeld Media 2020.
· K. Yifrah, Microcopy: The Complete Guide, Tel Aviv: UX Writing 2020.
Literatura uzupełniająca
· S. Richards, Content Design, London: Content Design London 2017.
· E. Hall, Just Enough Research, New York: A Book Apart 2019.
· N. Fenton, K. Kiefer Lee, Nicely Said: Writing for the Web with Style and Purpose, San Francisco: New Riders 2014.
· K. Halvorson, M. Rach, Content Strategy for the Web, Berkeley: New Riders 2012.
Źródła internetowe
· Google, Writing for Interfaces (Material Design), https://m2.material.io/design/communication/writing.html
· Mailchimp, Voice and Tone, https://styleguide.mailchimp.com
· Shopify, Polaris Content Guidelines, https://polaris.shopify.com/content
· GOV.UK, Content Design Manual, https://www.gov.uk/guidance/content-design
· UX Writing Hub, UX Writing Free Course, https://uxwritinghub.com/free-course/
· Coursera (Google), Google UX Design Certificate, https://www.coursera.org/professional-certificates/google-ux-design
· Content Design London, Free Resources, https://contentdesign.london/resources/
· Nielsen Norman Group, UX Writing Study Guide, https://www.nngroup.com/articles/ux-writing-study-guide/
· Dropbox Design, Writing at Dropbox, https://dropbox.design/writing
Style guide’y i dokumenty referencyjne
· IBM Design, IBM Style Guide, https://ibm.github.io/styleguide
· Atlassian, Atlassian Content Guide, https://atlassian.design/content
· Microsoft, Microsoft Writing Style Guide, https://learn.microsoft.com/en-us/style-guide/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: