Warsztat autora mediów społecznościowych 3007-M1A3WA
Media społecznościowe, choć są stosunkowo nowym narzędziem komunikacji, zdążyły już wykształcić swoją poetykę, czy raczej: poetyki. Social media to nie tylko blogi i Facebook, lecz także wiele innych platform komunikacyjnych, takich jak TikTok, Instagram, Twitter, Linkedin i wiele innych. Marki, osoby i instytucje korzystają z wybranych narzędzi, by jak najskuteczniej realizować swoje cele komunikacyjne w przestrzeni dynamicznych mediów społecznościowych.
Uczestnicy zajęć poznają specyfikę najważniejszych mediów społecznościowych i nauczą się przygotowywać teksty odpowiadające zasadom tworzenia komunikatu atrakcyjnego dla internetowych surferów. Wejdą w świat memów i lajków.
Techniki budowania zaangażowania internautów zostaną przedstawione na wybranych przykładach. Studenci przekonają się, że social media to nie tylko memy i krótkie komunikaty, lecz także dopracowane merytorycznie teksty tworzone na potrzeby blogów tematycznych i korporacyjnych. Swobodne poruszanie się w obrębie rożnych stylistyk mediów społecznościwych jest możliwe dzięki kompetencjom polonistycznym oraz zorientowaniu w trendach w komunikacji i reklamie.
Uczestnicy warsztatów poznają szeroki wachlarz tekstów tworzonych w mediach społecznościowych: od komunikatów przygotowywanych na potrzeby marki bądź instytucji, po budowanie pozycji eksperta i kreowanie własnego wizerunku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka
- zna najważniejsze media społecznościowe
- zna najważniejsze rodzaje komunikatów w social media
- zna kryteria oceny skuteczności komunikatu w mediach społecznościowych
- zna aparat pojęciowy związany z mediami społecznościowymi
- zna autorów najpopularniejszych polskich blogów
- zna przykłady kampanii reklamowych, społecznych prowadzonych w social media
- wie, że kompetencje polonisty znajdują zastosowanie w mediach społecznościowych
Umiejętności
Student/ka
- potrafi zbudować komunikat do rożnych mediów społecznościowych, z uwzględnieniem nadawcy (osoba prywatna, publiczna, marka, instytucja) i celu, w którym zostanie wyemitowany w mediach społecznościowych (kreowanie wizerunku, promocja produktu, etc.)
- potrafi zaproponować plan działań komunikacyjnych w mediach społecznościowych dla osoby, marki, instytucji
Postawy
Student/Studentka
- rozumie, że media społecznościowe różnią się od innych, są dynamiczne, wymagają stałego dokształcania się w zakresie sposobów ich funkcjonowania i analizy działań konkurencji
- ma świadomość, że przenoszenie komunikatu z mediów tradycyjnych do społecznościowych musi wiązać się z jego modyfikacją
- nie utożsamia się ze stwierdzeniem, że w mediach społecznościowych angażujące komunikaty są tworzone bezrefleksyjnie i nie wymagają od autora szczególnych umiejętności i wiedzy
Kryteria oceniania
Aktywność w ramach zadań warsztatowych z poszczególnych spotkań.
Plan działań w mediach społecznościowych dla wybranej osoby, marki bądź instytucji z przykładowymi komunikatami – praca zaliczeniowa na koniec semestru.
Literatura
K. Albin, Reklama. Przekaz - odbiór - interpretacja, Warszawa - Wrocław 2002.
P. Barry, The advertising concept book. Think now, design later. A complete guide to creative ideas, strategies and campaigns, London: Thames & Hudson 2016.
J. Bergh, M. Behrer, Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y, Warszawa 2012.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000.
K. Burno, Blog jako nowa forma komunikowania politycznego : na przykładzie blogów polityków Platformy Obywatelskiej (2004-2010), Toruń 2013.
L. Evans, Social Media Marketing, Gliwice 2011
J. Kall, Reklama, Warszawa 2000.
M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań: Galeria Miejska „Arsenał” 2011.
M. Kamińska, Memosfera. Wstęp do cyberkulturoznawstwa, Poznań: Galeria Miejska „Arsenał” 2018.
M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
A. Leśniewska, Reklama internetowa, Gliwice 2006.
L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
M. Więckiewicz, Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: