Wprowadzenie do nauki o mediach 3007-M1A3H-NM
Podjęte będą następujące tematy:
- Krótka historia mediów: (ze szczególnym uwzględnieniem mediów polskich oraz wydarzeń historycznych i politycznych) Przedmiot badań i główne problemy nauki o mediach. Kłopoty terminologiczne. Pojęcie "nowe media". Prehistoria środków masowego przekazu. Krótka historia prasy. Rola przełomów technologicznych w historii mediów.
- Panorama współczesnych mediów: organizacja i rodzaje mediów, korporacje, grupy interesów, mechanizmy określające rynek mediów. Rodzaje badań rynku mediów. Uzależnienie rynku mediów od deklarowanych potrzeb odbiorców. Typy klasyfikacji współczesnych mediów. Media publiczne i prywatne. Media lokalne, regionalne, narodowe i globalne. Zasada konkurencji. Niezależność a polityczne ambicje mediów. Procesy konwergencji mediów. Instytucje nadzorujące działania mediów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) oraz prawodawstwo w zakresie funkcjonowania mediów.
- Media w komunikacji społecznej: zakres komunikowania społecznego, jego środki i formy. Modele komunikacji. Terminy medioznawcze: fakt medialny, globalna wioska, agenda setting, priming, framing, gatekeeping, społeczeństwo informacyjne itp.
- Z punktu widzenia odbiorcy: odbiorca w przestrzeni mediów. Badania odbioru mediów. Charakterystyka badań telemetrycznych i innych badań sondażowych. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Zmieniająca się rola gatekeepera. Nowa publiczność. Psychologia mediów. Uzależnienia od mediów. Rola psychologii w kształtowaniu rynku mediów.
- Współczesne szanse i zagrożenia związane z mediami: nowe trendy w dziennikarstwie związane z rozwojem technologicznym i zmianami społecznymi. Media społecznościowe: charakterystyka działania, zasięgi. Fake news, false news, dezinformacja. Fact-checking i inne inicjatywy na rzecz poprawy komunikacji w sieci. Ekonomia uwagi i FOMO.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- opisuje rynek mediów, posługując się różnymi kryteriami i metodami badawczymi;
- potrafi przedstawić skróconą historię mediów;
- odróżnia i charakteryzuje różne modele komunikacji i teorie mediów;
- odróżnia i charakteryzuje technologie medialne, rozumie zasadę konwergencji;
- wie, jak korzystać z informacji przekazywanych przez media i umie je krytycznie analizować;
- korzysta z narzędzi ułatwiających poznawanie nowych trendów w mediach;
- rozumie relacje miedzy mediami, polityką, biznesem i kulturą;
- zna zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem zwodniczych informacji w sieci.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest obecność na wykładach i udzielenie poprawnych odpowiedzi w krótkim online'owym teście z treści wykładu na koniec każdych zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane.
Literatura
Zbigniew Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009
Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 2001
Barbara Kita, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003
Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, Katowice 2009
Tadeusz Kowalski, Bohdan Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006
Michael Kunczik, Astrid Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000
Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006
Marshall McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004
Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008
Media. Red. Edyta Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000 (Leksykon PWN)
Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego. Red. Bogusława Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2003
Problemy konwergencji mediów, t. 1 i 2, Sosnowiec-Praga 2013
Walery Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008
Przyszłość Mediów. Almanach. Z. 1: Materiały z konferencji "Czy media publiczne w Europie Środkowo-Wschodniej mają przyszłość? i seminarium "Przyszłość mediów: zagrożenia". Red. Krzysztof Kopczyński i Dorota Roszkowska, Warszawa 2002
Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Warszawa 2005
Słownik wiedzy o mediach. Red. Edward Chudziński, Warszawa 2007
Jerzy Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004
Patricia Wallace, Psychologia Internetu, Warszawa 2001
Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2001
THE HANDBOOK OF JOURNALISM STUDIES, red. Karin Wahl-Jorgensen, Thomas Hanitzsch, Routledge, 2009; https://centreforjournalism.co.uk/sites/default/files/richardpendry/Handbook%20of%20Journalism%20Studies.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: