Poetyka reklamy 3007-M1A2PR
Uczestnik zajęć z poetyki reklamy nabiera kompetencji w zakresie kompozycyjnej analizy praktyki reklamowej w różnych jej przejawach i formach. Ćwiczy dyskurs odwołujący się do filologicznych umiejętności w odniesieniu do wielokodowych przekazów perswazyjnych.
Bezpośrednim oparciem dla tej analitycznej aktywności jest budowana i poddawana praktycznemu sprawdzeniu w trakcie zajęć typologia przekazów reklamowych. Zrębem tej typologii są trzy podstawowe sytuacje kompozycyjne w reklamie, wywiedzione z:
1) aktywnego odniesienia do języka, w skrócie: zasada lingwistyczna;
2) aktualizacji okoliczności powstawania, budowy i działania reklamy, w skrócie: zasada autotematyczna;
3) faktu wykorzystania gotowego, społecznie rozpoznawalnego znaku, komunikatu czy tekstu kultury do budowy własnego przekazu reklamowego, w skrócie: zasada asymilacji gatunkowej.
Każdorazowo zadaniem uczestników zajęć staje się zagospodarowanie czwartej zasady kompozycyjnej w tworzeniu tekstów reklamy, tu definiowanej negatywnie, tj. zasady, która ogarnia przypadki niemieszczące się w trzech poprzednich.
Zarysowany plan typologiczny wyznacza porządek zajęć, które w analizie konkretu skupiają się na wydobywaniu dominanty kompozycyjnej, ponieważ często jest tak, iż wymienione zasady kompozycyjne współistnieją ze sobą w poszczególnych reklamach. Analizowane przykłady umieszcza się w kontekście komunikacyjnym, uwzględniając pragmatykę tych przekazów.
W podejściu typologicznym staramy się uwzględnić odniesienia i powinowactwa między reklamą a najnowszą literaturą piękną. Ten komparatystyczny wymiar łatwo dostrzec w świetle zasady lingwistycznej (wymieńmy tu pisarstwo Magdaleny Tulli, poetów Nowej Fali) czy zasady autotematycznej (choćby w utworach Italo Calvino i wielu innych) oraz zasady asymilacyjnej (a tu choćby literackiej strategii "popsutej literatury" czy inwazji trywialności i kiczu).
Od uczestników oczekuje się biegłości w zakresie poetyki (wersyfikacja, kompozycja, genologia czy narratologia), stylistyki praktycznej (elementy retoryki) oraz ogólnej orientacji w kierunkach badań literackich (semiotyka, strukturalizm, komparatystyka oraz najnowsze tendencje). Lingwistyczne kompetencje przynajmniej w zakresie teorii języka, teorii aktów mowy Searle'a czy Grice'owskich maksym konwersacyjnych i ogólnej prozodii języka są także pożądane.
Naszemu badaniu reklamy towarzyszy przeświadczenie, iż filolog polski ma prawo zajmować się reklamą poza jej naturalnym łożyskiem w obrębie komunikacji marketingowej. Dokonuje się zatem świadome wydobycie reklamy z kontekstu użytkowo-rynkowego na podobieństwo praktyk współczesnej kultury popularnej, która nie respektuje żadnych podziałów na obiegi - wysoki i niski, w czym przypomina niegdysiejszą sylwę.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
K. Albin, Reklama. Przekaz - odbiór - interpretacja, Warszawa - Wrocław 2002.
Z. Bajka, Reklama w mediach [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.
R. Barthes, Retoryka obrazu [w:] Ut pictura poesis, red. M. Skwara, S. Wysłouch, Gdańsk 2006.
J. Berger, Obrazy reklamowe [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2006.
J. Caples, F.E. Hahn, Skuteczna reklama, Warszawa 2000.
D. Doliński, B. Błoch, Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie, Kraków 2006.
D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Warszawa 1996.
M. Gołębiewska, O samozwrotności tekstu reklamowego [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003.
M. Gołębiewska, Znaczenia i wartości w reklamie. Analiza kulturologiczna [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003.
M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
J. Kall, Reklama, Warszawa 2000.
M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków 1999.
P. Lehr-Spławiński, O językowej zasadzie kompozycyjnej w reklamie. Uwagi z postmodernistycznym przemieszczeniem w tle [w:] Polonistyczne spotkania. Tybinga, red. D. Knysz-Tomaszewska, J. Zacharska, Warszawa 2002.
P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
J.Z. Lichański, Reklama i retoryka [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, Warszawa 1994.
M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000.
A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000.
E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: