Krytyka tekstu reklamowego 3007-M1A2KR
Zajęcia z krytyki reklamy są naturalną kontynuacją zajęć poetyka reklamy. Warunkiem dostępu do nich nie jest jednak uczestnictwo (zaliczenie) poetyki reklamy. Można je traktować autonomicznie, choć w zamyśle są uzupełniającymi się punktami widzenia praktyki reklamowej.
Uczestnik zajęć z krytyki reklamy będzie się ćwiczył w umiejętnościach analizy i interpretacji reklamy w kategoriach tematologicznych. W centrum uwagi znajdą się zagadnienia sztuki w reklamie, cielesności, tabu i ich naruszenia. Pobocznie - także inne motywy i wątki (np. niebywale skonwencjonalizowane reklamy zegar(k)ów).
Osobnym przedmiotem zainteresowania będzie reklama pożytku społecznego (reklama społeczna) ujmowana w kategoriach opozycji do reklamy komercyjnej.
Będziemy także poddawać obserwacji zachowania reklamodawców wobec różnych ograniczeń, najczęściej prawnych. Próby obchodzenia takich przepisów przede wszystkim w zakresie reklamy produktów tytoniowych i alkoholowych owocują inspirującymi inwencyjnie i dyspozycyjnie (w znaczeniu retorycznym) reklamami.
Zajęcia z krytyki reklamy mają dostarczyć ich uczestnikom krytycznych narzędzi i argumentów do rozsądzenia otwartego sporu o artystyczność reklamy jako gatunku w punkcie wyjścia nieartystycznego. Pierwszym krokiem zmierzającym do tego jest świadome wydobycie reklamy z kontekstu użytkowo-rynkowego i poddanie jej procedurom właściwym krytyce sztuki czy literatury. W tym zakresie polonistyczni słuchacze naszej specjalizacji mają oczywiste możliwości i kompetencje, których się na zajęciach z krytyki reklamy po nich spodziewamy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student w obszarze
1) wiedzy:
a) zna historię i współczesną praktykę reklamy;
b) zna swoiste tryby krytyki reklamy na tle innych praktyk krytycznych;
2) umiejętności:
a) potrafi poddać ocenie kulturotwórczą rolę reklamy;
b) potrafi waloryzować możliwości kompozycyjne przekazów reklamowych;
3) postaw:
a) sprawnie rozpoznaje swoistość przekazów reklamy społecznej;
b) rozpowszechnia najlepsze wzory skutecznej i odpowiedzialnej praktyki reklamowej.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności intelektualnej uczestników zajęć;
Praca zaliczeniowa.
Literatura
K. Albin, Reklama. Przekaz - odbiór - interpretacja, Warszawa - Wrocław 2002.
A. Awdiejew, Podstawowe komponenty procesu reklamowego [w:] Styl –dyskurs – media, pod red. B. Bogołębskiej i M. Worsowicz, Łódź 2010.
R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.
M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000.
J. Caples, F.E. Hahn, Skuteczna reklama, Warszawa 2000.
K. Cymanow-Sosin, Metafory we współczesnej reklamie, Toruń 2010.
D. Doliński, B. Błoch, Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie, Kraków 2006.
A. Duda, Język mitu w reklamie, Lublin 2010.
R. Dybalska, Sekundarne gatunki mowy w reklamie, Praha 2010.
G. Dziamski, Tradycja awangardy w kulturze monitora [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Warszawa 1996.
M. Gołębiewska, Estetyka i anestetyka w reklamie społecznej [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003.
M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
J. Kall, Reklama, Warszawa 2000.
A. Kisielewski, Nowoczesna sztuka a świat reklamy [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002.
A. Kowal-Orczykowska, W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej, Kraków 2007.
S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, Warszawa 1994.
P. Lehr-Spławiński, O językowej zasadzie kompozycyjnej w reklamie. Uwagi z postmodernistycznym przemieszczeniem w tle [w:] Polonistyczne spotkania. Tybinga, red. D. Knysz-Tomaszewska, J. Zacharska, Warszawa 2002.
P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
A. Lusińska, Reklama a frazeologia. Teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów, Toruń 2007.
M. Łesyszak, Mity opowieści reklamowej [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001.
I. Łuc, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice 2010.
A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000.
A. Pomieciński, Odczytać reklamę - zrozumieć kulturę [w:] Ekran - mit - rzeczywistość, red. W.J. Burszta, Warszawa 2003.
G. Sawicka, Funkcje kulturowe reklamy ulicznej [w:] Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące, t. II, Łódź 2005.
L. Spitzer, Amerykańska reklama jako sztuka popularna, przeł. K. Biskupski, [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980.
Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, oprac. i red. P. Wasilewski, współpraca D. Maison, A.Stafiej-Bartosik, Kraków 2007.
O. Toscani, Reklama, uśmiechnięte ścierwo, Warszawa 1995.
A.Waligórska, Sugestia i perswazja. Psychologia narracji wizualnej w sztuce i reklamie, Warszawa 2011.
Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu, oprac. K. Janiszewska i in., Warszawa – Bielsko-Biała 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: