Język w mediach 3007-M1A2K-JM
"Język w mediach" to przedmiot obejmujący zagadnienia lingwistyczne, związane z funkcjonowaniem współczesnych mediów. Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. Mieszczą się w nich tematy dotyczące różnych odmian języka polskiego w mediach, m.in. języka polityki, sportu, Internetu, radia, telewizji i prasy, a także gatunków medialnych. W odniesieniu do tych odmian analizowane są: specyficzne słownictwo i frazeologia, zagadnienia gramatyczne oraz ogólnie problemy komunikowania się w ujęciu pragmatycznym, socjolingwistycznym i genologicznym.
Szczególna uwaga poświęcona jest stosowanym przez media środkom perswazji i manipulacji oraz mechanizmom językowym towarzyszącym tym zjawiskom, m.in.: presupozycjom, implikaturom, definicjom perswazyjnym, wykorzystaniu leksyki nacechowanej aksjologicznie, przejawom nowomowy. Część ćwiczeń dotyczy także gatunków medialnych - ich charakterystyce, nie tylko językowej. Zajęcia obejmują lekturę artykułów naukowych na te tematy tudzież zastosowanie narzędzi proponowanych przez współczesną lingwistykę do analizy tekstów medialnych różnego typu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi wymienić kulturotwórcze funkcje mediów,
- odróżnia i charakteryzuje gatunki medialne,
- wyróżnia i opisuje różne odmiany i style polszczyzny wykorzystywane w przekazach medialnych,
- zna i opisuje mechanizmy perswazji i manipulacji,
- dostrzega i opisuje przejawy agresji (nie tylko językowej),
- wie, na czym polega zjawisko tabloidyzacji mediów,
- korzysta z narzędzi proponowanych przez współczesną lingwistykę do analizy tekstów medialnych.
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny jest:
czynny udział w zajęciach, referaty cząstkowe, frekwencja, końcowe zaliczenie pisemne.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 1
Literatura
Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo wobec nowych mediów, nowa edycja, Kraków 2010 [Z. Bauer, Gatunki dziennikarskie, s. 255; J. Uszyński, Genologia telewizyjna, s. 281]
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2008. [Wstęp]
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001 [Pojęcie sprawności komunikacyjnej, s. 316-322].
Kaszewski K., Język dyskusji radiowej, Warszawa 2006 [dialog/monolog, dyskusja, rozmowa - ustalenia terminologiczne, ss. 37-44; 67-74]
Lubaś W., Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole 2003 [I Spory terminologiczne o istotę potoczności, s. 27; II Polszczyzna potoczna w stratyfikacji językowej, s. 42]
Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004 [I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, s. 13].
Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska, Warszawa 2003 [E. Wolańska, Gatunek wypowiedzi, s. 94; Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, s. 119]
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004 [Perspektywa badawcza i teoretyczne zaplecze analiz, s. 11; Informacja, publicystyka i formy pośrednie, s 29; Wzmianka. Minimalna informacja prasowa, s. 39; Notatka prasowa. Informacja poszerzona, s. 56; Wiadomość prasowa. Informacja pełna, s. 78; Felieton. Informacja zakamuflowana, s. 202; Wywiad prasowy. Informacja rozpisana na głosy, s. 238].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: