Wprowadzenie do nauki o mediach 3007-M174NM
Student wybierający specjalizację zawodową "Filologia dla mediów" często rozważa możliwość pracy w mediach (dla mediów). Wydaje się ważne, aby dysponował on elementarną wiedzą o mediach współczesnych i ich historii, a także umiejętnością wykorzystania narzędzi, dzięki którym wiedzę tę będzie mógł poszerzać. Nawet jeśli jego praca dla mediów będzie pracą stricte filologiczną, wiedza ta przyda mu się do określenia własnego miejsca w świecie systemów medialnych i budowania pozycji zawodowej. Wykłady prowadzone będą nie przez medioznawcę, lecz przez polonistę mającego doświadczenie ze współpracy ze środowiskami filmowymi i telewizją.
Tematy zajęć:
1. Krótka historia mediów (ze szczególnym uwzględnieniem mediów polskich). Przedmiot i główne problemy nauki o mediach. Kłopoty terminologiczne. Pojęcie "nowe media". Prehistoria środków masowego przekazu. Krótka historia prasy. Narodziny i rozwój reklamy. Początki i rozwój filmu. Radio. Telewizja. Internet. Rola przełomów technologicznych w historii mediów. Wpływ wydarzeń historycznych i politycznych na historię mediów.
2. Panorama mediów na początku XXI wieku. Organizacja i rodzaje mediów, korporacje, grupy interesów, mechanizmy określające rynek mediów. Rodzaje badań rynku mediów. Uzależnienie rynku mediów od deklarowanych potrzeb odbiorców. Typy klasyfikacji współczesnych mediów. Media publiczne i prywatne w Europie i poza Europą. Media lokalne, regionalne, narodowe i globalne. Zasada konkurencji. Niezależność a polityczne ambicje mediów. Przyszłość mediów w czasach rewolucji technologicznej. Procesy integracji mediów.
3. Media w komunikacji społecznej. Zakres komunikowania społecznego, jego środki i formy. Modele komunikacji. Co to jest "fakt medialny". Socjologia mediów. Media a polityka, społeczności, społeczeństwa i globalna wioska. Pojęcie i rozwój społeczeństwa informacyjnego. Rola mediów w rozwoju gospodarczym. Media a integracja europejska i globalizacja. Bariery językowe. Międzynarodowe regulacje prawne. Media a rzeczywistość. Docieranie do klienta przez media.
4. Z punktu widzenia odbiorcy. Odbiorca w nowej przestrzeni mediów. Badania odbioru mediów a badania odbioru literatury. Interaktywność. Rola badań odbioru w ocenie rynku mediów. Charakterystyka badań telemetrycznych i innych badań sondażowych. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Zmieniająca się rola gatekeepera. Nowa publiczność. Psychologia mediów. Uzależnienia od mediów. Rola psychologii w kształtowaniu rynku mediów. Przyszłość reklamy w mediach interaktywnych.
5. Media a perspektywy dla kultury. Co to jest "kultura audiowizualna". Czy dalszy rozwój mediów przyspieszy nadejście końca sztuki? Media i luki w myśleniu. Estetyka mediów. Media a sztuka. Model sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej. Rozwój nowych mediów a przyszłość rynku książki, prasy, filmu. Zagrożenia dla tożsamości autora, odbiorcy i dla statusu ontologicznego dzieła sztuki. Media jako temat sztuki i jako realizacja romantycznej utopii syntezy sztuk.
6. Profesjonalista w systemach medialnych. Edukacja medialna. Źródła finansowania edukacji medialnej. Planowanie kariery. Artyści i rzemieślnicy. Kryteria ocen pracownika mediów. Gwiazdorstwo. Krótkotrwałość sukcesu. Możliwe role osób o wykształceniu filologicznym. Pisanie tekstów dla mediów i o mediach. System producencki, jego ewolucja i zastosowanie. Problemy etyczne i inne zagrożenia czyhające na pracujących w mediach.
7. Rozwój i główne problemy mediów polskich w najbliższej przyszłości. Zależność polskich mediów od polityki. Polska a europejskie systemy medialne. Polskie regulacje prawne. Instytucje nadzorujące działania mediów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji). Proces wchodzenia na polski rynek korporacji międzynarodowych. Stan mediów lokalnych w Polsce. Polski Internet. Rozwój przemysłu filmowego. Rozwój polskiej reklamy i polskiego PR. Kształtowanie wizerunku Polski w relacjach międzynarodowych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
R. Brady, E. Forrest, R. Mizerski, Marketing w Internecie, Warszawa 2002.
W. Chyła, Kultura audiowizualna, Poznań 1999.
J. Condry, K. Popper, Telewizja - zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996.
W. Cwalina, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin 2000.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Warszawa 2002.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa - Kraków 2001.
M. Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańska 2003.
A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997.
M. Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Poznań 1999.
Film Business. A Handbook for Producers, red. T. Jeffrey, Crows Nest 2006.
E. Kindler-Jaworska, Przewodnik po telewizji cyfrowej, Warszawa 2000.
B. Kita, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003.
R.W. Kluszczyński, Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002.
R.W. Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Warszawa 1998.
M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
A. Kwasigroch, E. Mikołajczyk, Czy wolno?, Warszawa 2005.
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.
Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji, red. K. Klejsa, G. Skonieczko, Kraków 2002.
Media, red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000.
Media a integracja europejska, red. T. Sasińska-Klas, A. Hess, Kraków 2004.
Media - komunikacja - biznes elektroniczny, red. B. Jung, Warszawa 2001.
Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego, red. B. Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2003.
B. Michałek, Film - sztuka w ewolucji, Warszawa 1975.
J. Monaco, How to Read a Film. The Wolrd of Moovies, Media, and Multimedia, New York - Oxford 2001.
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
B. Ociepka, Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002.
Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 1997.
Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K. Wilkoszewska, Kraków 1999.
Przyszłość mediów. Almanach, z. 1: Materiały z konferencji "Czy media publiczne w Europie Środkowo-Wschodniej mają przyszłość?" i seminarium "Przyszłość mediów: zagrożenia", red. K. Kopczyński, D. Roszkowska, Warszawa 2002.
B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Warszawa 2000.
G. Sartori, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Warszawa 2005.
M.A. Schreibman, The Indie Producer's Handbook. Creative Producing From A To Z, Los Angeles 2001.
J. Semelin, Wolność w eterze, Lublin 1999.
P. Sorlin, Mass media, Wrocław 2001.
E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
J.B. Thompson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, red. B. Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2002.
J. Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.
W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001.
P. Wallace, Psychologia Internetu, Warszawa 2001.
Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2001.
Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia. red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
T. Zasępa, Media - człowiek - społeczeństwo. Doświadczenie europejsko-amerykańskie, Częstochowa 2002.
Zbigniew Rybczyński - podróżnik do krainy niemożliwości. Wokół twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, red. Z. Benedyktowicz, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: