Emisja głosu - nauka głośnego czytania 3007-M173EG
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie umiejętności świadomego posługiwania się głosem, wyrazistą i donośną mową, właściwą intonacją i tempem mówienia,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami autoprezentacji,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami interpretacji tekstów czytanych.
Tematy zajęć:
1. Świadomość poprawnej wymowy w procesie komunikacji językowej.
2. Anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego:
- anatomia układu oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego,
- fizjologia krtani (czynności krtani i mechanizm powstawania głosu),
- fizjologia oddychania (typy oddychania, oddychanie dla mowy i śpiewu),
- higiena głosu (profilaktyka).
3. Opanowanie prawideł poprawnej wymowy polskiej:
- podstawowe zasady fonetyki języka polskiego,
- różnice między mową a pismem,
- wymowa samogłosek ustnych i nosowych,
- zasady wymowy spółgłosek (upodobnienia, uproszczenia, redukcja),
- akcent wyrazowy i zdaniowy,
- przyczyny złej wymowy.
4. Techniki oddychania:
- oddychanie fizjologiczne,
- nabywanie umiejętności oddychania brzuszno-przeponowo-żebrowego,
- wydłużanie fazy wydechowej - ekonomiczne zużywanie powietrza,
- ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem tekstów,
- elementy jogi w ćwiczeniach oddechowych,
- ćwiczenia relaksacyjne - masaż i rozluźnianie mięśni.
5. Emisja głosu - rezonatory:
- pobudzanie rezonatora głowowego i piersiowego,
- rozróżnianie miękkiego i twardego atakowania dźwięku,
- nośność dźwięku,
- średnica i skala głosu,
- poziomy głosu,
- zachowanie się układu oddechowo-fonacyjnego podczas tworzenia dźwięku,
- podparcie oddechowe podstawą emisji,
- ćwiczenia ruchowo-emisyjne.
6. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy:
- ćwiczenia żuchwy,
- ćwiczenia warg,
- ćwiczenia języka,
- ćwiczenia podniebienia miękkiego,
- ćwiczenia usprawniające ogólną motorykę ciała w połączeniu z ćwiczeniami usprawniającymi motorykę narządów mowy.
7. Dykcja - samogłoski:
- ćwiczenia wyrazistego artykułowania samogłosek ustnych i nosowych w ciągu mownym (samogłoski podwojone, rozziewy samogłoskowe, samogłoski akcentowane i nieakcentowane),
- wyrażanie emocji za pomocą samogłosek,
- samogłoski podstawą dykcji i nośności dźwięku.
8. Dykcja - spółgłoski:
- ćwiczenia artykulacji głosek zwartych,
- ćwiczenia wyrazistego artykułowania głosek szczelinowych i zwarto-szczelinowych,
- wyrazista artykulacja głosek sonornych,
- wymowa głosek udziąsłowionych
- ćwiczenia wyrazistej artykulacji głosek w zbiegach i zbitkach spółgłoskowych, zakończeniach wyrazów, wpływ sąsiedztwa fonetycznego na brzmienie słowa.
9. Głośne czytanie:
- podstawowe zasady interpretacji tekstu (frazowanie, pauza, intonacja, akcent, tempo, modulacja głosu, umiejętność synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi),
- ekspresja słowa a ekspresja ciała,
- ćwiczenia w zakresie czytania tekstów literackich, publicystycznych, informacyjnych i artystycznych.
10. Autoprezentacja:
- podstawowe zasady autoprezentacji,
- pokonywanie tremy,
- mowa ciała (mimika, gesty),
- opanowanie środków technicznych podczas wystąpień publicznych (mowa mikrofonowa, mowa sceniczna, zachowanie przed kamerą),
- wygłaszanie tekstów własnych.
Warunki zaliczenia:
1. Bieżące przygotowanie się do zajęć i aktywność.
2. Obecność na zajęciach.
3. Końcowe zaliczenie ustne - prezentacja tekstu czytanego.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
K. Gawęda, J. Łazewski, O błędach wymowy. Książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych, Białystok 2000.
Z. Klemensiewicz, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.
H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Wrocław 1999.
B. Lunden, L. Rosell, Techniki prezentacji. O sztuce przemawiania, angażowania i przekonywania, Gdańsk 2003.
A. Murdoch, Prezentacje i wystąpienia w public relations, Warszawa 2000.
M. Oczkoś, Abecadło mówienia, Wrocław 1999.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998.
B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.
M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki?, Wrocław 2001.
S. Weller, Oddech, który leczy, Gdańsk 2003.
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: