Nauki pomocnicze filologii polskiej: nauka o literaturze 3007-LSA1NL
Ćwiczenia mają za zadanie:
• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia
przedmiotu,
• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat nauk pomocniczych filologii polskiej
• przekazać wiedzę na temat warsztatu redaktora tekstu naukowego
• mobilizować studentów do systematycznej pracy.
• zapoznać studenta z wytycznymi warsztatu naukowego (przypisy)
• wyrobić zdolność tworzenia baz danych i poszukiwania w słownikach, encyklopediach i bibliografiach opracowywanych zagadnień
• ich zastosowania w praktycznych ćwiczeniach
Zaplanowana jest praca w grupie, która rozwijać ma umiejętności zastosowania wytycznych do konkretnych problemów wydawniczych. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do zrozumienia warsztatu naukowego w pracy naukowej.
1. Omówienie podręczników: J. Czachowska, R. Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1981; J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, Warszawa 1982; T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007
2. Biblioteki: Narodowa, BUW (najważniejszych wydziałów pokrewnych hist. lit.-historia, historia sztuki, pedagogika), m.st. Warszawy (Koszykowa) – studenci sami tam chodzą, przynoszą rewersy i referują sposoby korzystania, zbiory i księgozbiór podręczny
3. Muzea Literackie w Polsce: zasoby i możliwości korzystania na czele z Muz. Lit. im. A. Mickiewicza w Warszawie
4. Biblioteki internetowe: charakterystyka i zasoby, bazy danych
5. Encyklopedie polskie: od początku po współczesność
6. Słowniki: językowe, literackie, specjalistyczne (kompendia, leksykony, słowniki pseudonimów OLP, Vademecum Polonisty etc.)
7. Słowniki biograficzne i bibliografie zawartości (np. BZcz), Korbut, Estreicher
8. Polskie pisma naukowe i literackie (XX w.) i współczesność
9. Modele sporządzania przypisów
10. Modele sporządzania bibliografii (przedmiotowa, podmiotowa)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi:
WIEDZA
1. Opisać aparat naukowy niezbędny w pracy naukowej filologa.
2. Posługiwać się pojęciami technicznymi oraz językiem redaktora UMIĘJĘTNOŚCI
1.Korzystać z różnych źródeł informacji naukowej: tradycyjnych i cyfrowych
2. Dokonać opracowania redaktorskiego do wybranej edycji tekstów.
POSTAWY
1. Postrzegać warsztat naukowy jako zespół umiejętności z różnych dziedzin, uwzględniać i rozumieć zależności między nimi.
2. Rozumieć i krytycznie odnosić się do norm źródeł informacji w zależności od specyfiki wydawanych tekstów.
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęć, w skład którego będą wchodzić opracowywane teksty, kontrola obecności oraz końcowy test na ocenę sprawdzający teoretyczną i praktyczną wiedzę studenta.
Praktyki zawodowe
Ćwiczenia w podgrupach; wykład
Literatura
J. Czachowska, R. Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1981;
J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, Warszawa 1982;
T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007
M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, Warszawa 2008
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004
Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, Warszawa 2003.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: