Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu 3007-LSA1AF
Na wykładach omawiane są powiązania pomiędzy strukturą i pełnioną funkcją narządów. Wprowadzone jest pojęcie homeostazy. Omawiana jest: budowa i fizjologia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, różnorodność neurotransmiterów, ośrodki korowe, łuk odruchowy. Przedstawione jest fizjologia układu hormonalnego, omawiana jest różnorodność chemiczna hormonów, mechanizmów ich działania, regulacji wydzielania. Następnie przedstawiona jest budowa mięśnia szkieletowego i mechanizm jego skurczu. Współpraca pomiędzy układami przedstawiona jest na przykładzie anatomii i fizjologii układu oddechowego i krwionośnego. Omawiana jest wymiana gazowa, transport gazów we krwi, zaspakajanie zapotrzebowania organizmu na tlen. W drugiej części wykładu szczegółowo omawiana jest budowa aparatu mowy i słuchu, omawiana jest funkcjonowanie ośrodków słuchu oraz mowy: Broki i Wernickiego. Przedstawiana jest rola układu oddechowego w wytwarzaniu dźwięków. Omawiana jest plastyczność mózgu związana z uczeniem się języka. Na koniec omówione zostaną podstawowe jednostki patologiczne narządu głosu, słuchu i mowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po wykładzie student zna:
- podstawowe pojęcia fizjologiczne,
- budowę i funkcjonowanie układu nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krwionośnego i mięśniowego człowieka
- anatomię i fizjologie narządu słuchu, mowy i dźwięku
- główne jednostki patologiczne narządów głosu, słuchu, mowy
Umiejętności:
Po wykładzie student potrafi
- wykazać związek pomiędzy strukturą a funkcja narządu
- wskazać drogę i mechanizm powstawania dźwięku i mowy
- wskazać drogę i mechanizm słuchu
- wykazać rolę układu nerwowego i hormonalnego w regulacji słuchu i mowy
- wykazać powiązania funkcjonalne pomiędzy układami w organizmie człowieka
Kompetencje społeczne:
Po wykładzie student
- rozumie potrzebę i zasadność współpracy z różnymi specjalistami: lekarzem, pedagogiem, psychologiem w zakresie diagnozowania i usprawniania osób z zaburzeniami mowy
- rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy o informacje z dziedzin medycznych pokrewnych logopedii
- promuje wzorce zdrowego trybu życia w działaniach z zakresu profilaktyki zdrowia, a w szczególności profilaktyki logopedycznej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest końcowy egzamin testowy zdany na ocenę pozytywną. Student jest dopuszczony do egzaminu na podstawie obecności na wykładach. Dopuszczalna jest nieobecność maksymalnie na dwóch wykładach.
Literatura
- Traczyk W., Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2001.
- Ganong, W.F. – Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: