- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literatura i kultura popularna a współczesne media: wprowadzenie do problematyki 3007-LKP-OG
Literatura i kultura popularna zajmują niezwykle ważne miejsce we współczesnej kulturze, szczególnie w mediach. Przedstawienie podstawowych problemów związanych z tą dziedziną wiedzy, metody jej badań, określenie miejsca we współczesnej kulturze – jest zadaniem niezwykle trudnym ze względu na złożoność i bogactwo zjawiska.
Cel i zadania przedmiotu: zapoznanie z definicjami i metodologią badań literatury popularnej; zapoznanie z historią i genologią literatury popularnej; zapoznanie ze stanem badań nad literaturą i kulturą popularną; zapoznanie z najważniejszymi dziełami literatury i kultury popularnej; ukazanie m-sca i roli lit. popularnej we współczesnych mediach.
Treści programowe: definicja literatury i kultury popularnej; charakterystyka literatury i kultury popularnej; estetyka, ideologia i topika tekstów kultury popularnej. Obiegi literatury popularnej. Omówienie poszczególnych modeli gatunkowych literatury popularnej i najważniejszych dzieł. Literatura popularna a film i nowe media. Przyczyny sukcesu rynkowego tekstów kultury popularnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
– analizuje samodzielnie dowolne dzieło literackie, resp. dzieło sztuki,
– rozpoznaje konwencje artystyczne,
– wyjaśnia sposoby konstrukcji oraz kompozycji dowolnego dzieła sztuki, jego przesłanie, jego indywidualne cechy,
– wyjaśnia jego miejsce w tradycji historii literatury i/lub historii sztuki,
– umieszcza dzieło w kontekście historycznym.
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się osiągana jest poprzez:
- sposób prezentacji przez studenta tematów przez niego przygotowywanych,
- aktywność studenta w trakcie dyskusji nad konkretnymi tematami zajęć,
- ocena przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej.
Literatura
Wykaz literatury
Podstawowa bibliografia i filmografia (w wyborze):
A. Teksty
1. Atwood M., Opowieść podręcznej, przeł. Z. Uhrynowska-Hanasz, Kraków 2006.
2. Bloch R., Psychoza, przeł. E. Spirydowicz, Poznań 1999.
3. Brown D., Kod Leonarda da Vinci, przeł. K. Mazurek, Warszawa 2004.
4. Burroughs E.R., Przygody Tarzana człowieka leśnego, przeł. W. Kierst, Białystok 1991.
5. Chandler R., Żegnaj, laleczko, przeł. E. Życieńska, Warszawa 1969.
6. Christie A., Dziesięciu murzynków, przeł. R. Chrząstowski, Warszawa 1992.
7. Cleland J., Pamiętniki Fanny Hill, przeł. M. Sztycer, Warszawa 1991.
8. Doyle A.C., Pies Baskerville’ów, Wrocław 1995.
9. Dukaj J., Lód, Warszawa 2007.
10. Dumas A. (ojciec), Trzej muszkieterowie, przeł. J. Guze, Warszawa 1990.
11. Fielding H., Dziennik Bridget Jones, przeł. Z. Naczyńska, Warszawa 2000.
12. Forsyth F., Dzień Szakala, przeł. S. Wilkosz, Warszawa 1989.
13. Gibson W., Neuromancer, przeł. P.W. Cholewa, Warszawa 1992.
14. Harris T., Milczenie owiec, przeł. A. Szulc, Warszawa 1994.
15. Herbert F., Diuna, przeł. M. Marszał, Warszawa 1985.
16. King S., Carrie, przeł. D. Górska, Warszawa 1990.
17. Kosik R., Kameleon, Warszawa 2008.
18. Krajewski M., Śmierć w Breslau, Wrocław 1999.
19. Lewis C.S., Lew, czarownica i stara szafa, przeł. A. Polkowski, Warszawa 1985.
20. MacLean A., Działa Nawarony, przeł. A. Kaska, Warszawa 1990.
21. May K., Winnetou, Warszawa 1998.
22. Miłoszewski Z., Domofon, Warszawa 2005.
23. Mitchell M., Przeminęło z wiatrem, przeł. C. Wieniewska, Warszawa 1976.
24. Pilipiuk A., Kuzynki, Lublin 2003.
25. Puzo M., Ojciec chrzestny, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1991.
26. Shelley M., Frankenstein, przeł. H. Goldmann, Poznań 1989.
27. Steel Danielle, Cudze grzechy, przeł. A. Kowalczyk, Warszawa 2008.
28. Stevenson R.L., Przedziwna historia doktora Jekylla i pana Hyde’a, przeł. M. Słomczyński, Warszawa 1999.
29. Stoker B., Dracula, przeł. M. Wydmuch, Ł. Nicpan, Warszawa 1993.
30. Sue E., Tajemnice Paryża, Warszawa 1987.
31. Tolkien J.R.R., Władca pierścieni, przeł. M. Skibniewska, Warszawa 1990.
32. Wallace L., Ben Hur, Warszawa 1990.
33. Wharton W., Ptasiek, przeł. J. Kozak, Warszawa 1985.
B. Opracowania
1. Adamiec M., Dzieło literackie w sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje z pogranicza wiedzy o literaturze, kultury masowej i współczesnej technologii, Gdańsk 2004.
2. Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997.
3. Dmitruk K., Kultura popularna – obieg – literatura, Wrocław 1992, „Literatura i Kultura Popularna” t. 2.
4. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.
5. Eco U., Superman w literaturze masowej : powieść popularna - między retoryką a ideologią, Warszawa 1996.
6. Erotyzm, groza, okrucieństwo – dominanty współczesnej kultury, red. M. Kamińska, A. Horowski, Poznań 2008.
7. Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
8. Gender w kulturze popularnej, red. M. Radkiewicz, Kraków 2003.
9. Godzic W., Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.
10. J. R.R. Tolkien - recepcja polska: studia i eseje, red. Jakub Z. Lichański, Warszawa 1996.
11. Jastrzębski J., Czas relaksu : o literaturze masowej i jej okolicach, Wrocław 1982.
12. King S., Danse macabre, Warszawa 2005.
13. Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 2005.
14. Kokot J., Kronikarz z Baker Street: strategie narracyjne w utworach Arthura Conan Doyle'a o Sherlocku Holmesie, Olsztyn 1999.
15. Kokot J., This rough magic: studies in popular literature = Ta przyziemna magia: studia o prozie popularnej, Olsztyn 2004.
16. Kolbuszewski J., Od Pigalle po Kresy: krajobrazy literatury popularnej, Wrocław 1994.
17. Kołak P., Kultura masowa jako produkt reklamowo-marketingowy, Toruń 2005.
18. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni: studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole 1996.
19. Krzan K., Ekstaza w wersji pop: poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.
20. Kultura masowa, wyb. przekł., przedm. Czesław Miłosz, Kraków 2002.
21. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej, Warszawa 1976.
22. Martuszewska A., „Ta trzecia”: problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
23. Martuszewska A., Pyszny J., Romanse z różnych sfer, Wrocław 2003.
24. Moles A., Kicz czyli Sztuka szczęścia: studium o psychologii kiczu, Warszawa 1978.
25. Niewiadowski A., Literatura fantastycznonaukowa, Warszawa 1992.
26. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych: szkice o literaturze popularnej, Rzeszów 1980.
27. Pułka L., Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej, Wrocław 2004.
28. Rudolf E., Świat istot fantastycznych we współczesnej literaturze popularnej, Wałbrzych 2001.
29. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.
30. Smuszkiewicz A., Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, Wrocław 1980.
31. Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej: teorie i metody, Kraków 2003.
32. Szlendak T., Naga małpa przed telewizorem: popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.
33. Szyłak J., Poetyka komiksu: warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
34. Szyszkowska E.M., Odmiany uczuć: popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990-2000, Warszawa 2003.
35. Trębicki G., Fantasy – ewolucja gatunku, Kraków 2007.
36. Trocha B., Degradacja mitu w literaturze fantasy, Zielona Góra 2009.
37. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.
38. Urbańska-Galanciak D., Homo players: strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa 2008.
39. Wydmuch M., Gra ze strachem: fantastyka grozy, Warszawa 1975.
40. Zgorzelski A., Fantastyka, utopia, science fiction: ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980.
41. Żabski T., Proza jarmarczna XIX wieku: próba systematyki gatunkowej, Wrocław 1993.
C. Filmy
1. 2001: Odyseja kosmiczna, 1968, reż. S. Kubrick
2. Ben Hur, 1959, reż. W. Wyler
3. Brudny Harry, 1971, reż. D. Siegel
4. Cartouche, 1962, reż. P. de Broca
5. Casablanka, 1942, reż. M. Curtiz
6. Chicago, 2002, reż. R. Marshall
7. Dracula, 1931, reż. T. Browning
8. Dziecko Rosemary, 1968, reż. R. Polański
9. Dzień szakala, 1973, reż. F. Zinnemann
10. Egzorcysta, 1973, reż. W. Friedkin
11. Emmanuelle, 1974, reż. J. Jaeckin
12. Frankenstein, 1931, reż. J. Whale
13. Godzilla, 1954, reż. I. Honda, T.O. Morse
14. Greystoke: legenda Tarzana, władcy małp, 1984, reż. H. Hudson
15. Gwiezdne wojny, 1977, reż. G. Lucas
16. Harry Potter i kamień filozoficzny, 2001, reż. Ch. Columbus
17. Hrabia Monte Christo, 1998, reż. 1961, reż. C. Autant-Lara
18. King Kong, 1976, reż. J. Guillermin
19. Lara Croft: Tomb Raider, 2001, reż. Simon West
20. Love story, 1970, reż. A. Hiller
21. Matrix, 1999, reż. A. i L. Wachowscy
22. Milczenie owiec, 1991, reż. J. Demme
23. Mortal Kombat, USA 1995, reż. P. Anderson
24. Ojciec chrzestny, 1972, F.F. Coppola
25. Planeta małp, 1968, F.J. Schaffner
26. Rambo: pierwsza krew, 1982, reż. T. Kotcheff
27. Trędowata, 1976, reż. J. Hoffman
28. W samo południe, 1952, reż. F. Zinnemann
29. Willow, 1988, reż. R. Howard
30. Władca Pierścieni, 2001-2003, reż. P. Jackson
31. Żegnaj, laleczko, 1944, reż. E. Dmytryk
32. Znachor, 1981, reż. J. Hoffman
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: