Speech and its disorders (translatorium z języka angielskiego, poziom B2+) 3007-L1T1KW1
Translatorium poświęcone jest lekturze i tłumaczeniu z języka angielskiego na język polski artykułów oraz fragmentów książek traktujących o rozwoju mowy i jej zaburzeniach. Student zostanie zapoznany z anglojęzyczną terminologią z zakresu anatomii i fizjologii organów i układów zaangażowanych w rozumienie oraz produkcję mowy, a także opisującą etapy jej rozwoju. Pozna również angielskie nazwy i charakterystykę wrodzonych oraz nabytych zaburzeń mowy, m. in. dyzartrii, jąkania, dyslalii, afazji. W trakcie zajęć przedstawiane i analizowane będą ćwiczenia zalecane przez logopedów zajmujących się omawianymi zaburzeniami mowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
1. Zna zasady tłumaczenia pisemnego (z języka angielskiego na język polski).
2. Posługuje się podstawową terminologią z zakresu anatomii i fizjologii organów i układów zaangażowanych w rozumienie oraz produkcję mowy.
3. Potrafi nazwać i scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju mowy.
4. Sprawnie posługuje się nazwami omawianych zaburzeń mowy.
5. Potrafi wyjaśnić, na czym polegają konkretne zaburzenia mowy.
6. Zna metody stosowane w terapii logopedycznej mające na celu eliminację omawianych zaburzeń mowy.
W zakresie umiejętności student:
1. Potrafi przeczytać ze zrozumieniem i przetłumaczyć z języka angielskiego na język polski artykuł/fragment książki traktujący o rozwoju mowy/zaburzeniach mowy.
2. Potrafi przetłumaczyć z języka angielskiego na język polski i odwrotnie słownictwo zaczerpnięte z analizowanej literatury.
3. Potrafi przygotować krótki referat/prezentację na wskazany temat związany z rozwojem mowy/konkretnym zaburzeniem mowy.
4. Potrafi odróżnić i stosować różne rejestry języka (język formalny i nieformalny).
5. Potrafi korzystać ze słownika w zakresie terminologii specjalistycznej.
W zakresie kompetencji społecznych student:
1. Ma świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności.
2. Dostrzega potrzebę ciągłego dokształcania się w dziedzinie języka obcego.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia translatorium jest aktywność na zajęciach, nie przekraczanie limitu nieobecności – dozwolone są dwie nieobecności, zaliczenie testu wielokrotnego wyboru, przetłumaczenie jednego tekstu w miesiącu, a także przygotowanie krótkiego referatu/prezentacji na wskazany temat.
Literatura
Translation:
D. Bellos, Is that a Fish in Your Ear? Translation and the Meaning of Everything, Faber and Faber Inc. , New York, 2011
P. Newmark, A Textbook of Translation, Prentice Hall, New York, 1988
Speech production, speech and language development:
E. Lenneberg, Biological Foundations of Language, John Wiley & Sons, New York-London-Sydney, 1967 (fragments)
V. Fromkin, R. Rodman, N. Hyams, An Introduction to Language, Thomson Wadsworth, 2003 (7th ed.) (fragments)
B. Lust, Child Language: Acquisition and Growth, Cambridge University Press, Cambridge, 2006
J. A. Seikel, D. W. King, D. G. Drumright, Anatomy and Physiology for Speech, Language, and Hearing, Delmar Cengage Learning, Cengage Learning, Delmar, 2010
http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/874200419006.pdf
http://www.nidcd.nih.gov/health/voice/pages/speechandlanguage.aspx
http://www.academia.edu/5365161/Conceptual_primes_in_early_language_development
http://www.superduperinc.com/handouts/pdf/396_SLPDifferences.pdf
https://community.dur.ac.uk/daniel.newman/phon6.pdf
Speech disorders:
A. Caruso, E. Strand, Clinical Management of Motor Speech Disorders in Children, Thieme, 1999
W. Lanier, Speech Disorders, Lucent Books, West Babylon,
New York, 2010
http://www.brightmindsinstitute.com/speech.html
Apraxia of speech:
http://www.tayloredmktg.com/dyspraxia/downloads/das.pdf
http://www.apraxia-kids.org/wp-content/uploads/2013/01/BSHM_Factsheet2.pdf
Stuttering:
https://www.nidcd.nih.gov/staticresources/health/voice/StutteringFactSheet.pdf
Dysarthria:
http://www.nhs.uk/conditions/dysarthria/Pages/Introduction.aspx
Dyslalia:
http://www.wisegeek.com/what-is-dyslalia.htm
Dysprosody:
http://www.speechdisorder.co.uk/dysprosody.html
Aphasia:
http://www-cogsci.ucsd.edu/~sereno/170/readings/28-Aphasias.pdf
S. Doesborg, Assessment and Treatment of Linguistic Deficits in Aphasic Patients, de auteur, 2004
Speech delay:
http://www.aafp.org/afp/2011/0515/p1183.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: