Dyslaliczne zaburzenia mowy o różnej etiologii 3007-L1S3OJ1
Prowadzący przekazuje słuchaczom wiedzę dotyczącą podstaw metodologii badań logopedycznych (podstawowych metod i narzędzi diagnozy logopedycznej, wybranych sposobów prowadzenia terapii stosownie do potrzeb dziecka/osoby dorosłej z wadą wymowy). Przekazuje informacje dotyczące struktury pracy licencjackiej (zakresu treści, wymagań technicznych) oraz wspomaga słuchaczy w doborze tematu pracy, prowadzeniu badania i analizie wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie pojęcia związane z metodologią badań logopedycznych
(cel badania, pytania badawcze, narzędzia badawcze, autorski charakter badań)
Student zna zasady pisania pracy licencjackiej i obowiązujące wymogi techniczne dotyczące prezentacji treści
Umiejętności
Student umie sformułować cel i pytania badawcze oraz dobrać narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne stosownie do potrzeb badanych podopiecznych
Student umie przeprowadzić badanie przesiewowe/diagnostyczne
Student umie zaprogramować terapię logopedyczną stosownie do potrzeb osoby badanej
Student umie poprawnie opisać przebieg i wyniki przeprowadzonego badania w pracy licencjackiej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium w pierwszym roku jest obecność na zajęciach i przedstawianie kolejnych fragmentów pracy zgodnie z wymogami osoby prowadzącej zajęcia.
Warunkiem zaliczenia seminarium w drugim roku jest przedłożenie gotowej do obrony, autorskiej pracy licencjackiej dokumentującej w sposób poprawny merytorycznie i formalnie przebieg i wyniki przeprowadzonych badań przesiewowych lub logopedycznych.
Literatura
Czaplewska E. (2012). Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.). Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki. wyd. GWP. Sopot.: str. 65-120.
Emiluta Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (1995). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. wyd. APS. Warszawa.
Emiluta - Rozya D. (2013). Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. wyd. APS, Warszawa.
Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2002). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. wyd. UMCS. Lublin.
Jastrzębowska G. (2003). Dyslalia [w:] Jastrzębowska G., Gałkowski T. (red.) Logopedia pytania i odpowiedzi (t.2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych). wyd. UO, Opole: str. 143-175.
Kaczorowska-Bray K. (2012). Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej. [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.). Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki. wyd. GWP. Sopot.: str. 223-262.
Krajna E. (2008). 100-wyrazowy test artykulacyjny. wyd. Komlogo. Gliwice.
Michalak Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. wyd. Unikat, Katowice.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red.). (2015). Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. wyd. Harmonia, Warszawa.
Pluta - Wojciechowska D. (2013). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. wyd. Ergo-Sum. Bytom.
Sołtys-Chmielowicz A. (2000) Klasyfikacje wad wymowy. Logopedia 28. str. 7-36.
Sołtys-Chmielowicz A. (2008) Zaburzenia artykulacji - teoria i praktyka. wyd. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kraków.
Stecko E. (2009). Sprawdź jak mówię - karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi. wyd. ES. Warszawa.
Styczek I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice). wyd. WSiP. Warszawa.
Tarkowski Z. (20012). Przesiewowy test logopedyczny. wyd. "Orator". Lublin.
Uwaga: podano wybrane pozycje z literatury fachowej. Publikacje mogą być uzupełniane o dodatkowe pozycje związane z tematem pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: