Zaburzenia mowy u dzieci - ocena poziomu rozwoju języka i komunikacji 3007-L1S2NS2
Uczestnicy seminarium będą mieli okazję zapoznania się z poszczególnymi etapami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w różnych typach zaburzeń mowy u dzieci. W centrum zainteresowania znajdzie się ocena przydatności różnych narzędzi badawczych, problemy metodologiczne i terminologiczne oraz zasady konstruowania planu usprawniania logopedycznego. Słuchacze zdobędą umiejętność analizowania objawów zaburzeń oraz ich opisu z uwzględnieniem wszystkich podsystemów języka. Przez cały okres trwania seminarium studenci prowadzą swoje badania w zakresie rozwoju oraz zaburzeń mowy z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. Przewidziane są wystąpienia uczestników, prezentujących postępy w przygotowaniu prac magisterskich i dyskusje nad omawianymi przez nich zagadnieniami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student czyta ze zrozumieniem literaturę przedmiotu, potrafi rzetelnie przedstawić treść i poprawnie zestawić różne ujęcia tego samego problemu. Ma opanowaną technikę pisania (przywoływanie literatury przedmiotu, cytowanie, zapis danych bibliograficznych).
Student umie: odpowiednio dobrać lub opracować narzędzia do badań samodzielnych, zgromadzić materiał, dokonać analizy zebranego materiału oraz sformułować wnioski na podstawie tej analizy.
Kryteria oceniania
ocena ciągła; prezentacja konspektu lub fragmentu pracy magisterskiej; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Niedopuszczalne jest korzystanie na przedmiocie z systemów SI podczas egzaminu pisemnego oraz innych form, w czasie których wiedza studenta podlega ocenie (np. kolokwium).
Podział punktów ECTS (27)
uczestniczenie w zajęciach 2 ECTS (60 h)
przygotowanie do zajęć: 5 ECTS (150 h)
przygotowanie do zaliczenia: 20 ECTS (600 h)
Literatura
Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk.
Czarnecki K., 2009, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów, Sosnowiec.
Domagała A., Mirecka U. (red.), 2021, Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, t 1-2, Lublin.
Emiluta – Rozya D., 2002, „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, Szkoła Specjalna nr 3.
Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.), 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.
Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole.
Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin.
Grabias S., 2001, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Kordyl Z., 1969, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, PWN, Warszawa.
Leonard L., 2005, SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Szeląg E., 1996, Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych, Logopedia nr 23, Lublin.
Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej, Warszawa.
Literatura będzie uzupełniana i modyfikowania w zależności od potrzeb studentów i ustalonych tematów prac magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: