Rozwój oraz zaburzenia mowy, języka i percepcji słuchowej w aspekcie fonetyczno-fonologicznym 3007-L1S2AL2
Seminarium przewidziane jest dla studentów przygotowujących rozprawę magisterską na temat fonetycznych aspektów wypowiedzi normatywnych, jak i w przypadkach różnych zaburzeń mowy oraz diagnozy i terapii osób z uszkodzeniami słuchu i zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Zagadnienia, które mogą być realizowane w ramach prac magisterskich są następujące:
1. Norma fonetyczna – charakterystyka i realizacja.
2. Właściwości segmentalne wypowiedzi (realizacja samogłosek i spółgłosek).
3. Właściwości prozodyczne (suprasegmentalne) wypowiedzi: intonacja, pauza, akcent zdaniowy a struktura tematyczno-rematyczna.
4. Rozwój podsystemu fonetyczno-fonologicznego w normie.
5. Diagnoza i terapia logopedyczna w przypadkach fonetycznych zaburzeń mowy i języka. Analiza powiązań anatomicznych, funkcjonalnych i artykulacyjnych.
6. Analiza akustyczna, artykulacyjna, audytywna i wizualna fonetycznych cech wypowiedzi w normie i w przypadkach różnych zaburzeń mowy.
7. Charakterystyka zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz zaburzeń przetwarzania słuchowego.
8. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z uszkodzeniami słuchu.
9. Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu z zastosowaniem metody werbo-tonalnej i wczesnej nauki czytania.
10. Programowanie języka w przypadkach uszkodzeń słuchu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna literaturę z dyscypliny naukowej, w zakres której wpisuje się temat jego badań, a także z dyscyplin pokrewnych.
Zna także ogólne zasady metodologii prowadzenia badań naukowych oraz posiada pogłębioną wiedzę na temat paradygmatu metodologicznego, w ramach którego prowadzi własne badania.
UMIEJĘTNOŚCI
Student umie prowadzić badania naukowe zarówno samodzielnie, jak i w zespole badawczym, trafnie dobierając i poprawnie stosując odpowiednie techniki oraz metody badawcze.
Potrafi samodzielnie, rzetelnie i poprawnie językowo opracować wyniki swoich badań, posługując się różnymi gatunkami wypowiedzi naukowej, a także rzeczowo, trafnie i rzetelnie przytacza wyniki badań innych autorów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student wykazuje otwartość w postrzeganiu relacji pomiędzy cechami akustycznymi, audytywnymi, wizualnymi i artykulacyjnymi dźwięków mowy.
Student, który zaliczył przedmiot ma świadomość postępowania etycznego w odniesieniu do własnej pracy badawczej i terapeutycznej oraz w odniesieniu do pracy innych specjalistów.
Jest świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności za rzetelne i uczciwie zdobywanie wiedzy, prowadzenie badań oraz przestawianie ich wyników. W rozwoju własnej kariery naukowej kieruje się przede wszystkim dążeniem do prawdy.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: prezentacje własnych wyników badań oraz referaty na temat wyników badań innych naukowców (z dziedziny, w którą wpisuje się temat badań magistranta, lub z dziedzin pokrewnych), uczestnictwo w dyskusji, ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej.
Literatura
Literatura przedmiotu, omawiana podczas zajęć, będzie ustalana w porozumieniu z uczestnikami seminarium na bieżąco w trakcie roku akademickiego. Wynika to z konieczności dostosowania wyboru lektur do potrzeb studentów przygotowujących rozprawy magisterskie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: