Rozwój językowy i zaburzenia językowe 3007-L1S1JZ1
Tematyka seminarium obejmuje zagadnienia:
- rozwoju językowego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- zaburzeń językowych u osób w różnym wieku.
Prace magisterskie mogą dotyczyć tylko zagadnień opracowanych na podstawie wyników badań własnych, empirycznych - najlepiej badań grupowych (min. 15 os. w przypadku badań bezpośrednich jednolitej grupy). Prace oparte na badaniach ankietowych będą przyjmowane tylko w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, student:
- pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat różnych zaburzeń rozwoju mowy
- pogłębia wiedzę o zjawiskach związanych z rozwojem mowy i jej zaburzeniami
UMIEJĘTNOŚCI, student:
- potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych
- potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe
- potrafi w sposób logiczny i uporządkowany przedstawić przebieg działań badawczych
- potrafi przygotować poprawne pod względem językowym i redakcyjnym sprawozdanie z poczynionych badań, przedstawić podstawy teoretyczne swoich badań na podstawie tekstów źródłowych (w j. polskim i obcym) i zaprezentować wnioski z badań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student:
- rozwija umiejętność krytycznej oceny teorii i metod stosowanych w logopedii
- rozwija umiejętność współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia rzetelnego procesu diagnozowania i tworzenia skutecznego procesu usprawniania
- rozwija umiejętność krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialnego działania diagnostyczno-terapeutycznego
Kryteria oceniania
Seminarium zaliczane jest na podstawie spełnienia wymagań dotyczących
w I roku: 1. wyboru tematu pracy, 2. zgromadzenia literatury przedmiotu, 3. stworzenia lub wyboru narzędzi badawczych, 4. ustalenia planu badania, 5. przygotowania do przeprowadzenia badania, 6. przeprowadzenia badania lub napisania rozdziału teoretycznego.
w II roku: przeprowadzenia badania (jeśli nie było ono wykonane w I roku), napisania pracy dyplomowej, uzyskaniu przyjęcia pracy do obrony przez promotora.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas pisania pracy dyplomowej oraz przygotowania za ich pomocą materiałów do badań czy generowania wyników badań.
Literatura
Domagała U., Mirecka A., Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, T1-2.
Bokus B., Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji.
Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka - dwa studia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: