Lingwistyczna diagnoza i terapia zaburzeń komunikacji językowej (u dzieci i osób dorosłych) 3007-L1S1EW1
Praca prowadzącego ma charakter konsultacyjno-konwersatoryjny. Słuchacze przedstawiają opracowane przez siebie:
1. Dane z literatury przedmiotu związane z roboczo sformułowanym tematem pracy.
2. Konspekt pracy zawierający:
a) cel badania,
b) problemy badawcze,
c) planowane metody badania,
d) planowane techniki i narzędzia badawcze.
3. Kolejne fragmenty pracy (zgodnie z chronologią przebiegu badania i opracowywania wyników) do oceny prowadzącego pracę.
4. Całościowe opracowanie badania do zatwierdzenia przez prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
1) w pogłębionym stopniu teorie językoznawcze oraz terminologię wykorzystywaną do projektowania badań nad zaburzeniami komunikacji językowej, w tym do analizy kompetencji językowych osób jedno- i wielojęzycznych;
2) metodologię badań językoznawczych i logopedycznych, w szczególności dotyczącą doboru metod, tworzenia narzędzi badawczych i planowania badań empirycznych do pracy magisterskiej;
3) zaawansowane metody analizy materiału empirycznego (językowego i komunikacyjnego) oraz sposoby interpretacji wyników w kontekście prowadzenia badań własnych nad diagnozą i terapią zaburzeń mowy i języka;
4) zasady etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego, dotyczące gromadzenia i opracowywania materiałów empirycznych oraz przygotowywania pracy magisterskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
1) krytycznie analizować i syntetyzować literaturę przedmiotu i literaturę metodologiczną, wskazując ich przydatność dla planowanych badań własnych i dla opracowania struktury pracy magisterskiej;
2) formułować pytania i hipotezy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze (także modyfikować istniejące lub opracowywać nowe) adekwatnie do celów własnych badań;
3) gromadzić, opracowywać i interpretować dane empiryczne (językowe, komunikacyjne, aparaturowe) oraz prezentować ich wyniki w formie naukowej;
4) uczestniczyć w dyskusjach naukowych, prezentując koncepcje i wyniki badań własnych, poddając je krytyce i broniąc przyjętych rozwiązań metodologicznych i interpretacyjnych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
1) krytycznej oceny jakości i rzetelności własnych badań oraz konfrontowania ich z aktualnym stanem wiedzy w językoznawstwie, logopedii i naukach pokrewnych;
2) konsultowania się z promotorem i innymi specjalistami w przypadku trudności metodologicznych lub interpretacyjnych podczas realizacji badań i pisania pracy magisterskiej;
3) prowadzenia samodzielnych badań naukowych w obszarze lingwistycznej diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej oraz rozwijania własnego dorobku naukowego (w tym pracy magisterskiej) zgodnie z wymogami etyki badawczej.
Kryteria oceniania
I rok seminarium:
1) Ocenie podlega aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć, w tym w szczególności:
a) przygotowywanie i przedstawianie prezentacji związanych z zagadnieniami metodologicznymi,
b) prezentowanie autorskich lub adaptowanych narzędzi badawczych,
c) opracowywanie i prezentowanie zebranego przeglądu literatury przedmiotu,
d) udział w dyskusji oraz systematyczne wywiązywanie się z powierzonych zadań seminaryjnych.
2) Zaliczenie I roku seminarium następuje na podstawie napisania szkicu rozdziału metodologicznego własnej pracy magisterskiej i jego zaakceptowania przez promotora.
Metody i kryteria oceniania:
I) Zasady odrabiania nieobecności:
1) Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2) Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe nieusprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia, w szczególności poprzez:
a) przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat zagadnienia poruszanego podczas zajęć, w których student nie uczestniczył;
b) opracowanie krótkiego eseju analitycznego (3–5 stron) opartego na literaturze wskazanej przez prowadzącego, związanego z tematyką seminarium;
c) przygotowanie i przedstawienie recenzji artykułu naukowego (polskiego lub zagranicznego) dotyczącego diagnozy lub terapii zaburzeń komunikacji językowej.
II) Zasadach używania SI na zajęciach / do zaliczenia przedmiotu:
Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji podczas przygotowywania się do zajęć, w szczególności do: sporządzania ekscerpcji literatury, opracowywania tematów dyskusyjnych czy przygotowywania referatów i prezentacji. Zabronione jest także wykorzystywanie SI do pisania fragmentów pracy magisterskiej, tworzenia gotowych tekstów zaliczeniowych, formułowania analiz i interpretacji wyników badań, konstruowania narzędzi badawczych, a także do generowania innych treści, które powinny być wynikiem samodzielnej pracy studenta.
III) Nakład pracy studenta w ECTS dla I roku seminarium (6 ECTS, 60 godzin):
2 ECTS (60 h) – udział w zajęciach dydaktycznych,
2 ECTS (60 h) – lektura literatury metodologicznej oraz przygotowanie do zajęć,
2 ECTS (60 h) – pisanie szkicu rozdziału metodologicznego własnej pracy magisterskiej.
Literatura
Pozycje uwzględnione w sylabusach z przedmiotów związanych z wybranymi przez słuchaczy tematami prac.
Ponadto:
Bartkowiak L.: Redagowanie pracy magisterskiej: poradnik dla studentów. Poznań: Akademia Medyczna, 1998.
Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską: wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie. Kraków: UNIVERSITAS, 1998.
Kolman R.: Zdobywanie wiedzy: poradnik podnoszenia kwalifikacji: (magisteria, doktoraty, habilitacje). Bydgoszcz; Gdańsk: Oficyna Wydaw. BRANTA, 2004.
Kuziak M., Rzepczyński S.: Jak mówić, jak pisać? Bielsko-Biała: Park, 2005.Kwaśniewska K.: Jak pisać prace dyplomowe: (wskazówki praktyczne). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2005.
Lindsay D.: Dobre rady dla piszących teksty naukowe. Wrocław: Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, 1995.
Majchrzak J., Mendel T.: Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych: poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji. Poznań: Akademia Ekonomiczna, 1996.
Morison M.: Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań: Zysk i S-ka Wydaw., 1999.
Narojczyk K.: Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych. Olsztyn: WM, 2005.
Pułło A.: Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów. Warszawa: Wydaw. Prawnicze LexisNexis, 2003.Urban S., Ładoński W.: Jak napisać dobrą pracę magisterską. Wrocław: Wydaw. Akad. Ekonomicznej, 1994.
Weiner J.: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN, 2005.
Węglińska M.: Jak pisać pracę magisterską?: poradnik dla studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: