Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3007-L1K2HB1
Podczas zajęć student:
Poznaje wyzwania współczesnego pracownika pedagogicznego.
Zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą dysfunkcji i zaburzeń rozwojowych.
Poznaje podstawy prawne i dokumenty oświatowe dotyczące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Przygotowuje się do pracy z dzieckiem/nastolatkiem z ASD. Poznaje podstawy pracy z dzieckiem dotkniętym spektrum autyzmu.
Podejmuje refleksję na temat roli kształcenia językowego w edukacji uczniów z SPE.
Poznaje metody aktywizujące w pracy grupowej oraz indywidualnej.
Pracuje z tekstem lektury dla współczesnej młodzieży. Poznaje i praktycznie realizuje istotne elementy analizy i interpretacji tekstu literackiego przeznaczonego dla ucznia z SPE.
Tworzy/ prezentuje scenariusz pracy z grupą oraz pracy indywidualnej z uczniem z SPE.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi:
Wstępnie rozpoznać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sklasyfikować dysfunkcje i zaburzenia rozwojowe uczniów.
Łączyć cele edukacyjne i terapeutyczne wspomagające rozwój psychofizyczny ucznia.
Integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania ich podstaw w celu niwelowania symptomów zaburzeń.
Zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu sfery emocjonalnej, społecznej i poznawczej (m.in. selekcjonować cele dydaktyczne i terapeutyczne, dobrać i dostosować odpowiednie formy, metody pracy, pomoce dydaktyczne).
Kontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie edukacji polonistycznej.
Sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Symbol efektów uczenia się dla programu studiów: K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_U01, K_U04, K_U07, K_K01, K_K04, K_K05, K_K07
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny jest:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia).
2. Aktywny udział w zajęciach.
3. Przygotowanie referatu* (ocenie podlegają: treść wypowiedzi, umiejętność pracy w grupie, umiejętność pracy indywidualnej, etyczność zachowania, umiejętność przekazywania informacji – również zwrotnych).
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
• Cieszyńska J., Możliwości edukacyjne dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, [w:] Język a Edukacja 1: Świadomość językowa, Nocoń J., Skowronek B., (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012.
• Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Copernicus Center Press Sp. z o.o., Kraków 2017.
• Mountstephen M.., Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej? Praktyczne rozwiązania do pracy z dziećmi w domu i w szkole, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.
• Lemańska A., Model pracy z uczniem z autyzmem, static.scholaris.pl/resource-files/103/001/7.pdf, [dostęp: 19.05.2018r.]
• Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnostyka, klasyfikacja, etiologia, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001.
• Przybyla O., Kompetencje tekstotwórcze uczniów klas początkowych w świetle sensoryczno-motorycznego kształcenia dla mowy i języka, [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, Myrdzik B., M. Karwatowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.
• Sundberg M.L., VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju – PODRĘCZNIK, Scolaris, Warszawa 2015.
• Szwajda U., O mówieniu bez komunikowania, czyli dyskurs i interakcja w autyzmie. Charakterystyka trudności, „Socjolingwistyka” t. XXVIII, 2014.
• Szymańska M. Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016.
• Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien,Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.
Dokumenty oświatowe:
• Edukacja włączająca - dotychczasowe i planowane działania MEN, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca-dotychczasowe-i-planowane-dzialania-men (dostęp:15.06.2021).
• Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017r. poz. 356.).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2014 r. poz. 392) oraz rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591)
• Uczniowie z SPE w systemie edukacji wedle nowych przepisów oświatowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: