Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej 3007-L1B2WR
Zajęcia poświęcone są problematyce rozwoju psychoruchowego dzieci, zaburzeń występujących w tym rozwoju, a także ich wpływie rozwój mowy.
Podczas zajęć zostaną zaprezentowane różne rodzaje terapii psychomotorycznych i innych metod wspomagających rozwój psychoruchowy dzieci wraz z ich zastosowaniem w terapii logopedy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu,
- zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej,
- uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci,
- potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej,
- rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,
- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,
- propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu. Niezależnie od powodu możliwe są dwie nieobecności w semestrze.
Literatura
Obowiązkowa:
- Affolter F. (1999), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa.
- Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa.
- Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Harmonia, Gdańsk.
- Cieszyńska J., Korendo M. (2015), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
- Kulisiewicz B. (2007), Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków.
- Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202.
- Przyrowski Z. (2020), Integracja sensoryczna, Empis, Warszawa.
- Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2014), Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków
- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje, Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa.
- Wiśniewska M. (2020), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków.
Uzupełniająca:
- Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC: 0-3 R, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Fundament s.c., 2022.
- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.
- Borkowska M. (2019), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia, Gdańsk.
- Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków.
- Cytowska B., Winczura, B. (2008), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków.
- Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań.
- Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa.
- Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa.
- Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa.
- Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Impuls, Kraków.
- Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław.
- Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa.
- Smyczek A., Komunikacja wspomagająca i alternatywna. O prawdziwym włączeniu dzieci niemówiących w zabawę i naukę w przedszkolu, „Bliżej przedszkola” 6.81, 2008, str. 36-40.
- Wiśniewska, M. (2020), Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD, [W:] J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya, Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Harmonia, Gdańsk.
- Wiśniewska, M. (2017), Metody wspomagania rozwoju, [W:] A. Mikler-Chwastek. Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Difin, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: