System opieki logopedycznej w Polsce 3007-L1B2SO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Student zna:
- strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną – oświatowych i służby zdrowia;
- przepisy prawne regulujące kształcenie i zatrudnianie logopedów w sektorze oświaty i służby zdrowia
- organizacje logopedyczne i zasady etyki zawodowej
Student potrafi:
- pracować jako logopeda w zespole diagnostycznym wydającym orzeczenia i opinie
Student jest gotowy do:
- podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostycznych, będąc członkiem zespołu diagnostycznego
- przekazywania pacjentowi i/lub jego opiekunom informacji o stanie jego mowy, określania zasad i warunków współpracy, przedstawienia program postępowania logopedycznego
- respektowania praw pacjenta
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach:
a) student ma prawo do 1 nieusprawiedliwionej nieobecności,
b) jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć,
c). jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi najszybciej jak to możliwe udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnienie lekarskie, potwierdzenie udziału w praktykach),
d). student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
2.Test zaliczeniowy :
a) test jednokrotnego wyboru
b) próg zaliczenia wynosi 60%
c) niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas pisemnego zaliczenia
Literatura
- Bulewicz K., Miejsce logopedy w systemie oświaty w Polsce – ujęcie liczbowe, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 54-63.
- Dobosiewicz-Olechowska K., 2010, Zawód logopedy w wybranych krajach Unii Europejskiej, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 42-44.
- Dobosiewicz-Olechowska K., Deredas B., Żebryk-Stopa A., Sytuacja logopedy w resorcie służby zdrowia w Polsce, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 45-49.
- Jastrzębowska G. (2003), Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Opole, t. 1, s. 301-327.
- Kaczmarek L, (1991), Model opieki logopedycznej w Polsce, Gdańsk.
- Kitlińska-Król M., 2011, Opieka logopedyczna nad mową dziecka, Dąbrowa Górnicza
- Konczanin M., 2010, Logopedzi w krajach Unii Europejskiej, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 31-41.
- Kuleta U., Logopedzi w kulturze, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 50-53.
- Peplińska J., 2015, Status logopedy w Republice Czeskiej, „Forum logopedy”, nr 8, online: https://forumlogopedy.pl/artykul/status-logopedy-w-republice-czeskiej.
- Przybyła O., Woźniak T., 2015, RaportProjektuNetQuesfor Speech and Language Therapy Education in Europe, „Logopedia Silesiana”, 4, s. 415-438
- Przybysz-Piwko M., Szamburski K., 2010, Standardy godzinowe
kształcenia logopedów po zmianach związanych z przyjęciem bolońskiego
systemu oświaty, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 15-24.
- Węsierska K., 2013, Opieka logopedyczna w przedszkolu : profilaktyka, diagnoza, terapia, Toruń.
- Woźniak T., 2010, Analiza standardów kształcenia zawodowego
logopedów w Polsce, „Biuletyn logopedyczny”, 2010/1, s. 25-30.
- Wolańska E. (2013), Model opieki logopedycznej w Polsce, „Studia
pragmalingwistyczne” V, s. 59-66.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002102/O/D20232102.pdf
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001575
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002003/O/D20232003.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w
sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w
publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
(+ zmiany zawarte w rozporządzeniu z dnia 30 listopada 2021 r.)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002061/O/D20
232061.pdf
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zajęcia będą się odbywały w 2. połowie semestru letniego. |
W cyklu 2025L:
Zajęcia będą się odbywały w 2. połowie semestru letniego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: