System opieki logopedycznej w Polsce 3007-L1B2SO
1. System kształcenia logopedów w Polsce
2.System kształcenia logopedów w UE
3. Kwalifikacje logopedy:
- przygotowanie medyczne,
- przygotowanie lingwistyczne,
- przygotowanie pedagogiczne,
- przygotowanie psychologiczne
- przygotowanie logopedyczne
4. Przepisy prawne dotyczące kształcenia i zatrudnienia logopedów
5. Zatrudnienie logopedów
- oświata
- służba zdrowia
- kultura
6. Organizacje logopedyczne w Polsce i w Unii Europejskiej
7. Udział logopedów w orzecznictwie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Charakteryzuje strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną – oświatowych i służby zdrowia;
2. W sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie jego mowy, określa zasady i warunki współpracy, przedstawia program postępowania logopedycznego
3. Ma świadomość przepisów określających prawa pacjenta; respektuje prawa pacjenta
4. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne
5. Charakteryzuje strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną – oświatowych i służby zdrowia;
Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2.Test zaliczeniowy (próg zaliczenia 60%).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 nieobecność w semestrze.
Literatura
Biuletyn Logopedyczny nr 1, 2010. Wydawca: Zarząd Główny PTL
Podstawa prawna (najważniejsze akty prawne):
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 159)
Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobów jej przetwarzania (Dz.U.2014.177-j.t.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z dnia 2 września 2014 r.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 13 lutego 2013 r.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: