Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią 3007-L1B2ML
1. Anatomia głowy i szyi z punktu widzenia opieki nad pacjentem z dysfagią
2. Fizjologia połykania
3. Rozwój funkcji pobierania pokarmu
4. Dysfagia – wprowadzenie
5. Diagnostyka dysfagii - części 1 (badanie przedmiotowe, ocena stanu odżywienia)
6. Diagnostyka dysfagii – część 2 (badanie podmiotowe, testy przesiewowe)
7. Diagnostyka dysfagii – część 3 (badania instrumentalne)
8. Terapia dysfagii – część 1 (leczenie żywieniowe)
9. Terapia dysfagii – część 2 (terapia logopedyczna, fizykoterapia)
10. Terapia dysfagii – część 3 (leczenie zachowawcze i zabiegowe)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy student:
K_W06
Student posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii jamy ustnej, gardła i górnego odcinka przewodu pokarmowego.
K_W08
Identyfikuje i opisuje objawy zaburzeń połykania.
K_W06
Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń połykania, rozumie różnicę pomiędzy zaburzeniami połykania, dysfunkcjami połykania, zaburzeniami karmienia, zaburzeniami odżywiania
K_W15
Posiada podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń połykania, przeprowadzania testów przesiewowych, wskazań do rozszerzenia diagnostyki o badania instrumentalne, metod leczenia i rehabilitacji dysfagii.
K_W09
Charakteryzuje metody terapeutyczne: kompensacyjne, adaptacyjne i restytucyjne.
- w zakresie umiejętności student:
K_U08
Student potrafi zauważyć niepokojące objawy świadczące o ryzyku penetracji / aspiracji u chorego z zaburzeniami połykania.
K_U07
Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy przesiewowe. Przeprowadzić wywiad logopedyczny, obserwację logopedyczną pacjenta, osłuchanie stetoskopem. Potrafi ocenić stan pacjenta i konieczność podjęcia pogłębionych interwencji diagnostycznych.
K_U08
Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez laryngologa/foniatrę/gastrologa/neurologa.
K_U09
Potrafi pracować w zespole. Współpracuje z lekarzem (otolaryngologiem, foniatrą, gastrologiem, chirurgiem, neurologiem), fizjoterapeutą i dietetykiem w zakresie diagnozy i terapii pacjenta.
K_U10
W sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie pacjenta i planowanych oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych.
K_K03
Student umie wykorzystać wyniki badania wideofluoroskopowego (VFSS) i endoskopowego (FEES) do diagnozowania i planowania terapii pacjenta z dysfagią.
K_K06
Wykorzystuje wiedzę do planowania terapii logopedycznej i sprawowania opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentami z zaburzeniami połykania.
- w zakresie kompetencji personalno-społecznych:
K_K01
Student docenia wartość wiedzy wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych stosowanych w logopedii.
K_K05
Nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawi pozytywną postawę w stosunku do osób przewlekle chorych; dostrzega kontekst emocjonalno-społeczny pacjenta z dysfagią i jego rodziny.
K_K07
Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
100% obecności, zaliczenie wejściówek, zaliczenie prac domowych.
Kontrola obecności, zaangażowanie na ćwiczeniach, oddawanie prac domowych.
Literatura
Obowiązkowa:
• Aleksandrowicz R., Ciszek B. Anatomia Kliniczna Głowy i Szyi, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
• Cichero J. , Murdoch B., Dysphagia. Foundation, Theory and Practice, England 2006 r.
• Marks L., Rainbow D., Working with dysphagia, Speechmark Publishing Ltd, United Kingdom, 2006 r.
• Wprowadzenie do neurologopedii, pod. Red. Obrębowski. A., rozdz. 3, 25, 26, Poznań 2012 r.
• Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska- Bray K., rozdz. 10, Gdańsk 2012 r.
Dodatkowa:
Książki:
• Diagnosis and Treatment of Neurogenic Oropharyngeal Dysphagia, Bremen, 2014 r.
Czasopisma:
• Dysphagia
• Otolaryngologia Polska
• Clinical Otholaryngology
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: