Praktyki logopedyczne (oświatowe) 3007-L1B1PL-OS
Praktyki odbywają się w różnych placówkach, w których studenci mogą poznać dobre wzory pracy oraz zdobyć pierwsze doświadczenia i umiejętności, a także ocenić swoje predyspozycje do wykonywania zawodu logopedy.
Celem jest zapoznanie studentów z różnymi formami zaburzeń mowy występującymi w trakcie rozwoju mowy oraz po jej opanowaniu, a także przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnych badań i terapii zaburzeń mowy.
W ramach praktyk studenci hospitują zajęcia (terapię) logopedów oraz prowadzą zajęcia (terapię) z pacjentami samodzielnie po uprzednim przedstawieniu koordynatorowi praktyk planu pracy i uzyskaniu jego akceptacji.
Praktyki logopedyczne obejmują różne typy zaburzeń (w tym: opóźniony rozwój mowy, dyslalię, jąkanie, dyzartrię, afazję, zaburzenia mowy w niedosłuchu i głuchocie, rozszczepy, laryngektomię, dysleksję i dysgrafię, integrację sensoryczną).
Każdy student powinien:
- poprowadzić minimum 3 zajęcia z pacjentami z różnymi zaburzeniami (np. afazją, ORM, jąkaniem, dyslalią itp.);
- przygotować materiał językowo-obrazkowego przynajmniej na jedną sesję terapeutyczną;
- przygotować pomoce do ćwiczeń (gry, plansze, teksty dla jąkających, rozsypanki wyrazowe, sylabowe, literowe).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu praktyk student jest przygotowany do samodzielnej pracy z pacjentem z zaburzeniami mowy. Potrafi ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej i umiejętności komunikacyjnych, rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne oraz podjąć stosownie działania terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Warunkiem zaliczenia praktyki jest wywiązanie się z zadań i zrealizowanie programu praktyk oraz przedłożenie przez studenta stosownego zaświadczenia (opinii, sprawozdania, dzienniczka).
- Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas zaliczenia.
- Podział punktów ECTS (2):
uczestniczenie w zajęciach 1,8 ECTS (60 h)
przygotowanie do zaliczenia: 0,2 ECTS (5 h)
Literatura
Literatura przedmiotu z zakresu opóźnionego i zaburzonego rozwoju mowy oraz z zakresu nabytych zaburzeń mowy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: