Podstawy foniatrii 3007-L1A3PS
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, fizjologicznego rozwoju głosu, higieny narządu głosu. Studenci zdobywają wiedzę na temat etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, możliwych narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w zaburzeniach głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania oraz metod rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po leczeniu raka krtani
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii, rozwoju i higieny narządu głosu.
Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń głosu i metody ich diagnozowania.
Posiada podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń głosu organicznych i czynnościowych, metod ich leczenia, rehabilitacji i rokowań.
Umiejętności:
Student potrafi zauważyć niepokojące objawy w głosie pacjenta. Informuje pacjenta o konieczności wizyty u foniatry.
Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi współpracować z lekarzem foniatrą.
Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Wykłady, ćwiczenia, 3 kolokwia teoretyczne, kolokwium praktyczne, Egzamin teoretyczny
Frekwencja na wykładach – 60%
Obecność na wszystkich ćwiczeniach
3 kolokwia teoretyczne – w formie pytań testowych oraz opisowych; 60% zalicza
Kolokwium praktyczne – umiejętność samodzielnego przeprowadzenia podstawowej diagnostyki zaburzeń głosu
Egzamin teoretyczny
test: 60 pytań jednokrotnego wyboru – 60%+1 zalicza
Regulamin zajęć:
Zajęcia odbywają się w UCK WUM wg przekazywanego studentom na początku roku akademickiego grafiku
Zajęcia kończą się zaliczeniem praktycznym oraz egzaminem teoretycznym (test).
Do egzaminu teoretycznego dopuszczeni będą studenci, którzy: mają obecność na wszystkich ćwiczeniach, mają zaliczone wszystkie kolokwia teoretyczne, zaliczenie praktyczne oraz wykazali wymagana frekwencję na wykładach
W przypadku nieobecności na ćwiczeniach student jest zobowiązany odrobić nieobecność w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu z osoba prowadzącą dane ćwiczenia
Student ma obowiązek zgłosić się na egzamin w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia egzaminu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego.
Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
Egzamin teoretyczny (możliwość jednej poprawki w formie ustnej lub pisemnej), możliwość przeprowadzania wejściówek sprawdzających przygotowanie do zajęć. Możliwość zadawania prac domowych.
Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi.
Literatura
Obrębowski A, (red.) Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008
Sielska-Badurek E, Domeracka-Kołodziej A; Rola podparcia oddechowego w śpiewie operowym; Otorynolaryngologia, 2009, 8[3], 109-114
Szkiełkowska A, Kazanecka E. Emisja głosu. Szkiełkowska A, Kazanecka E (red.). IFPS i UM im. F. Chopina, Warszawa 2011
Bogumiła Tarasiewicz „Mówię i śpiewam świadomie” podręcznik do nauki emisji głosu TAiWPN UNIWERSITAS, Kraków 2003
Czasopisma:
Otolaryngologia Polska
Polski Przegląd Otorynolaryngologiczny
Otorynolaryngologia – przegląd kliniczny
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: