Praktyki psychologiczno-pedagogiczne dla logopedów 3007-L1A3PP-2
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych studentów przez:
- zapoznanie ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest prowadzona; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności grup uczniów, interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach, czynności podejmowanych przez opiekuna oraz prowadzonych przez niego zajęć, dynamiki grupy;
- współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki nad grupą, podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, w tym działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi;
- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy;
- analizę i interpretację zaobserwowanych (doświadczanych) zdarzeń pedagogicznych: prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk.
Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym.
Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na dzień przed prowadzeniem zajęć.
Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pogłębia i weryfikuje w działaniu praktycznym wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
W2. organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny;
W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli;
U3. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
U4. zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;
U5. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-
-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1. jest gotów doskutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy;
K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje realizację indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela;
K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
K4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania ucznów.
Kryteria oceniania
Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych, współprowadzonych i prowadzonych samodzielnie.
Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun praktyk na podstawie dziennika praktyk oraz Zaświadczenia o odbyciu praktyki (zawierającego zakres wykonywanych przez studenta obowiązków i zwięzłą ocenę praktyki), wpisując odpowiednią adnotację do dokumentów studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: