Profilaktyka logopedyczna 3007-L1A3PO
Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. Uświadamiają pre-, peri- i postnatalne czynniki zagrażające prawidłowemu rozwojowi mowy. Przygotowują do przeciwdziałania im, do wyrównywania deficytów i stymulowania dalszego rozwoju językowego dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- zna problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny
- posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych zagrażających prawidłowemu rozwojowi mowy
- uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy
- potrafi ocenić fizjologiczne uwarunkowania dziecka do rozwoju mowy i dokonać wyboru postępowania
- potrafi przeprowadzić i zinterpretować wywiad biologiczno-środowiskowy
- potrafi zaplanować szczegółową pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną
- definiuje zasady prawidłowego karmienia
- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej
- propaguje wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjami biologicznymi aparatu artykulacyjnego a rozwojem mowy oraz na temat
- propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz końcowego zaliczenia pisemnego. Przewidziane są również prace indywidualne bądź zespołowe, które mogą mieć wpływ na ocenę końcową. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na wykładzie oraz jedna nieobecność na ćwiczeniach. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Chrzan-Dętkoś M., 2016, Rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 162-180.
Cytowska B., 2008, Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka, [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków.
Emiluta-Rozya D., 2007, Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, "Poradnik Językowy", z. 8.
Michalak-Widera I., Mocko N., 2013, Profilaktyka logopedyczna elementem skutecznej diagnozy małego pacjenta, [w:]: Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Katowice, s. 134-149.
Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk.
Regner A., 2016, Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 286-299.
Siebert B., Kamińska B., 2016, Wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 118-140.
Siudzińska N., Sindrewicz K., 2021, Profilaktyka logopedyczna [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, A. Domagała, U. Mirecka (red.), Lublin, s. 30-56. Czaplewska E.,
Literatura będzie uzupełniana i modyfikowana w zależności od potrzeb studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: