Profilaktyka logopedyczna 3007-L1A3PO
Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. Uświadamiają studentom, jakie czynniki pre-, peri- i postnatalne zagrażają prawidłowemu rozwojowi mowy.
Przygotowują do przeciwdziałania im, do wyrównywania deficytów i stymulowania dalszego rozwoju językowego dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- zna problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny
- posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych zagrażających prawidłowemu rozwojowi mowy
- uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy
- potrafi ocenić fizjologiczne uwarunkowania dziecka do rozwoju mowy i dokonać wyboru postępowania
- potrafi przeprowadzić i zinterpretować wywiad biologiczno-środowiskowy
- potrafi zaplanować szczegółową pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną
- definiuje zasady prawidłowego karmienia
- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej
- propaguje wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjami biologicznymi aparatu artykulacyjnego a rozwojem mowy oraz na temat
- propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz końcowego zaliczenia pisemnego. Przewidziane są również prace indywidualne bądź zespołowe, które mogą mieć wpływ na ocenę końcową. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na wykładzie oraz jedna nieobecność na ćwiczeniach. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas zaliczenia.
Podział punktów ECTS (1):
uczestniczenie w zajęciach 0,8 ECTS (25 h)
przygotowanie do zaliczenia: 0,2 ECTS (5 h)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Chrzan-Dętkoś M., 2016, Rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 162-180.
Cytowska B., 2008, Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka, [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków.
Emiluta-Rozya D., 2007, Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, "Poradnik Językowy", z. 8.
Michalak-Widera I., Mocko N., 2013, Profilaktyka logopedyczna elementem skutecznej diagnozy małego pacjenta, [w:]: Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Katowice, s. 134-149.
Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk.
Regner A., 2016, Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 286-299.
Siebert B., Kamińska B., 2016, Wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 118-140.
Siudzińska N., Sindrewicz K., 2021, Profilaktyka logopedyczna [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, A. Domagała, U. Mirecka (red.), Lublin, s. 30-56. Czaplewska E.,
Literatura będzie uzupełniana i modyfikowana w zależności od potrzeb studentów.
Literatura uzupełniająca: Czajkowska M., 2016, Współpraca fizjoterapeuty i specjalisty wczesnej interwencji logopedycznej w terapii niemowląt z grupy ryzyka, „Forum logopedyczne”, 24.
Domagała A., Mirecka U. (red.), 2021, Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, t 1-2, Lublin.
Fedrowska W., Wardowska B., 1991, Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań mowy, Gdańsk.
Matyja M., Doroniewicz I., Neurorozwojowe podstawy rozwoju mowy i terapii logopedycznej, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk 2016, s. 54-71.
Piotrowicz R., 2014, W poszukiwaniu interdyscyplinarnego modelu wsparcia małego dziecka i rodziny, [w:] Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, red. R. Piotrowicz, Warszawa.
Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M., 2015, "Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji „IRMIK", Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię – karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi. Warszawa.
Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: