Narzędzia diagnostyczne w praktyce logopedycznej 3007-L1A3ND-W1
Zastosowanie wybranych narzędzi diagnostycznych stanowi ważny element diagnozy logopedycznej. Studenci poznają poznają rodzaje badań logopedycznych oraz typy narzędzi wykorzystywanych w czasie diagnozy logopedycznej. Opanowują umiejętność przeprowadzenia badania przy użyciu wybranych narzędzi diagnostycznych oraz kryteria ich doboru.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma:
- ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o budowie i funkcjach narządów mowy, metodach stosowanych w badaniach fonetycznych i podstawach opisu oraz klasyfikacji polskich głosek i fonemów; zna podstawowe teorie fonologiczne;
- ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o semantycznej, gramatycznej i prozodycznej strukturze wypowiedzi: jej składnikach, związkach między nimi (zgoda, rząd), typach zależności (równorzędność, podrzędność, inkluzja), typach zdań; wie, które realizacje systemu są poprawne, które błędne, a które są przejawem zaburzeń mowy;
Umiejętności
- Student umie organizować w sposób świadomy, systematyczny i planowy zajęcia dydaktyczne dostosowane do wieku i możliwości poznawczych dziecka;
Kompetencje społeczne
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji;
- dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy.
Kryteria oceniania
kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności), ocena przygotowania do zajęć bieżących, aktywność na zajęciach, realizacja zadań praktycznych, prezentacja / test pisemny
Literatura
1. Bieńkowska K., 2012, Kwestionariusz obrazkowy do badania artykulacji.
2. Billewicz G., Zioło B., 2012, Kwestionariusz do badania mowy.
3. Drewniak-Wołosz E., Paluch A., 2018, Karta Oceny Języka Dziecka, .
4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym.
5. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich.
6. Fedrowska W., Wardowska B., Rocławski B., 1992, Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań rozwoju mowy.
7. Grabias S., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym.
8. Gruba J., Test do badania słuchu fonemowego 2015 lub Karty Oceny Słuchu Fonemowego 2016.
9. Gruba J., 2017, Karta Oceny Logopedycznej Dziecka, Gliwice.
10.Krajna E. 2009, 100-wyrazowy Test Artykulacyjny.
11.Michalak-Widera I., 2009, Logopedyczny test dla dzieci i młodzież.
12.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym.
13.Rocławski B., 2009, Obrazki do badania i doskonalenia słuchu fonemowego u dzieci.
14.Smoczyńska M., Krajewski G., 2015, IRMIK.
15.Smoczyńska M., Krajewski G., 2015, KIRMIK – Słowa i Gesty.
16.Smoczyńska M., Krajewski G., 2015, Kirmik – Słowa i Zdania.
17.Smoczyńska M., Haman E., Maryniak A., Czaplewska E., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego.
18.Stecko E., 2014, Sprawdź jak mówię.
19.Tarkowski Z., 1992, Przesiewowy Test Logopedyczny.
20.Tarkowski Z., 2001, Test Sprawności Językowej.
21.Tarkowski Z., 2009, Test Słownika Dziecka.
oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: