Nauka czytania i pisania jako element stymulacji rozwoju mowy 3007-L1A3NC-W4
Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Podczas spotkań będziemy się zastanawiać m.in.:
- czy czytanie dziecku (nawet w okresie prenatalnym) ma znaczenie dla jego rozwoju poznawczego i językowego?
- jak wspólne oglądanie książeczek rozwija dziecko?
- jak dziecko uczy się słownictwa z książek?
- jak czytanie i pisanie wykorzystywane jest w terapii logopedycznej w przypadkach różnych zaburzeń mowy?
- na czym polega terapeutyczny charakter czytania i pisania?
- jak czytanie i pisanie wspomagają naukę języka obcego?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- rozumie znaczenie nauki czytania i pisania dla rozwoju mowy dzieci w różnym wieku;
- wskazuje sposoby stymulacji języka dziecka z wykorzystaniem książek dla dzieci;
- wskazuje sposoby wykorzystania zadań angażujących czytanie i pisanie w toku terapii logopedycznej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
2. Uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń wyliczanej wg poniższych zasad:
mniej niż 3 aktywności - niezaliczenie przedmiotu
3 aktywności - ocena dostateczna
3,5 aktywności - ocena dostateczna plus
4 aktywności - ocena dobra
4,5 aktywności - ocena dobra plus
5-6 aktywności - ocena bardzo dobra
7 aktywności i więcej - ocena bardzo dobra plus
Przygotowanie się z materiałów wskazanych do danego tematu i czynny udział w zajęciach liczone jest jako 1 aktywność, tylko czynny udział w zajęciach - 0,75 aktywności.
Literatura
wybór artykułów naukowych i popularnonaukowych polskich i zagranicznych
lektury własne studentów (do ustalenia na pierwszych zajęciach)
Literatura podstawowa do zajęć:
Lariviere J., Rennick J. E. (2011), Parent picture-book reading to infants in the neonatal intensive care unit as an intervention supporting parent-infant interaction and later book reading, „Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”, 32(2), s. 146-152.
Cackowska M. (2016), Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 12(2), s. 102-113.
Griffith P. L., Beach S. A., Ruan J., Dunn L. (2008), Literacy for young children: A guide for early childhood educators. Corwin Press, s. 129-144.
Żytko M. (2006), Pisanie-żywy język dziecka, Warszawa, s. 38-42, 42-61, 84-101.
Molicka M. (2016), Pożytki ze słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przyczynek do rozważań o roli biblioterapii we wspomaganiu rozwoju mowy i myślenia w średnim i późnym dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3(41)), 99-117.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: