Swoistość nauczania dzieci dwujęzycznych w wieku wczesnoszkolnym języka polskiego jako obcego/drugiego 3007-L1A2SN-W4
1. Czym jest: dwujęzyczność, dwukulturowość, szok edukacyjny.
2. Status języka polskiego: język obcy, odziedziczony, drugi, familijny.
3. Dwujęzyczność dzieci w wieku szkolnym - aspekty psychologiczne, pedagogiczne oraz edukacyjne.
4. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - czytanie.
5. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - pisanie.
6. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - gramatyka.
7. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
8. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - czytanie.
9. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - pisanie.
10. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - gramatyka.
11. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
12. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (I).
13. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (II).
14. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (I).
15. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (II).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student:
- wie, czym jest dwujęzyczność oraz dwukulturowość;
- zna metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym;
- zna programy i materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym;
- zna różnice w metodyce nauczania dzieci w wieku wczesnoszkolnym: dziecko cudzoziemskie vs. dziecko polonijne;
- potrafi samodzielnie przygotować zadania językowe;
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- przygotowanie zadań językowych ( 6 zadań);
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Achtelik A., Niesporek – Szamburska B., Bawimy się w polski 1. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci, Katowice 2012.
2. Achtelik A., Niesporek – Szamburska B., Bawimy się w polski 1. Zeszyt ćwiczeń i klucz do zadań z komentarzem dydaktycznym, Katowice 2012.
3. Bhatia T. K., Ritchie W. C., The Handbook of Bilingualism, Oxford 2006.
4. Chodkiewicz H., Słuchanie i czytanie w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: zarys problemu w: Języki Obce w Szkole, nr 1, 2016.
5. Chodkiewicz H., Szczególne miejsce czytania w nauce języka obcego w: Języki Obce w Szkole nr 4, 2016.
6. Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004.
7. Doughty C. T., Long M. H., the Handbook of Second Language Acquisition, Oxford 2003.
8. Gleason J. B., Ratner N. B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
9. Jędryka B. K., Poradnik metodyczny nauczania języka polskiego jako drugiego/ obcego dla polonijnych nauczycieli pracujących w klasach 1 -3, Warszawa 2015.
10. Jędryka B. K., Lubię szkołę, Warszawa 2015.
11. Jędryka B. K., W parku, Warszawa 2015.
12. Jędryka B. K., Karty pracy dla uczniów polonijnych klas 1 – 3 szkoły podstawowej, Warszawa 2015.
13. Jędryka B. K., Sprawność czytania ze zrozumieniem w dydaktyce języka polskiego jako drugiego/ odziedziczonego. Nauczanie wczesnoszkolne, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego” nr 4/ 2016.
14. Jędryka B. K., Status języka polskiego jako drugiego oraz obcego w polskiej szkole, „Poradnik Językowy” 2014.
15. Krężałek A., Kompetencja językowa osób jedno- i wielojęzycznych, „Języki Obce w Szkole” 2008, nr 5.
16. Kurcz I., Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007.
17. Rabiej A., Lubię polski!1 Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2009.
18. Rabiej A., Lubię polski!1 Zeszyt ćwiczeń, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2009.
19. Rabiej A., Lubię polski!2 Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2010;
20. Rabiej A., Lubię polski!2 Zeszyt ćwiczeń, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2010.
21. Rabiej A., Lubię czytać po polsku! 1Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego jako drugiego, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2011.
22. Rabiej A., Lubię czytać po polsku! 2 Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego jako drugiego, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2011.
23. Sadowska-Gronet M., Wokół dyskusji na temat dwujęzyczności, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 4.
24. Siudzińska N., Stępień M., Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.
25. Stempek I., Kuc P., Grudzień M, Polski krok po kroku junior 1, Kraków 2014.
26. Szelc-Mays M., Moje litery. Piszę na A, Kraków 2014.
27. Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań 2013.
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: