Komunikacyjna struktura wypowiedzi 3007-L1A2KS-K1
Zajęcia stanowią uzupełnienie warsztatu logopedy. Służą zdobyciu i uporządkowaniu wiedzy i umiejętności koniecznych do rozumienia zjawisk zachodzących na różnych poziomach języka.
Program zajęć został pomyślany tak, aby studenci w jak największym stopniu koncentrowali się na zagadnieniach praktycznych, związanych z codziennym posługiwaniem się polszczyzną.
Dzięki temu po ich zakończeniu słuchacze poszerzą swoje kompetencje językowe. Co ważne, będą też umieli samodzielnie odnaleźć w języku polskim struktury, których istnienie w przyszłości będą musieli uświadomić pacjentowi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student:
(WIEDZA)
1. zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o języku polskim, rozumie je w stopniu wystarczającym, by po ukończeniu kursu w miarę potrzeb samodzielnie poszukiwać informacji w literaturze przedmiotu,
2. wie, czy (jakie) zaburzenia kryją się za danym problemem komunikacyjnym,
(UMIEJĘTNOŚCI)
3. potrafi podzielić wypowiedź na mniejsze elementy, zna funkcje poszczególnych elementów wypowiedzi,
4. szuka odpowiedników tych elementów w wypowiedzi pacjenta,
5. krytycznie czyta literaturę przedmiotu,
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
6. jest gotów do samodzielnej oceny skuteczności wypowiedzi w danej sytuacji komunikacyjnej,
7. dostrzega stosowane w wypowiedziach strategie i zabiegi językowe.
Kryteria oceniania
Ciągła ocena aktywności podczas zajęć (zob. też punkt "Uwagi"). Każdy z uczestników konwersatorium przygotowuje referat na temat uzgodniony z prowadzącym.
Student może skorzystać z narzędzi SI do przygotowania pracy zaliczeniowej pod warunkiem, że uzgodni z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J.L. Austin, Jak działać słowami, [w:] tenże: Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993.
M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w:] tenże: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986.
J. Bartmiński, Jak opisywać́ gatunki mowy? [w:] Język a Kultura, t. 23, Wrocław 2012, s. 13-29.
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia (rozdz. 3.1 Tekst a warianty języka, s.76-78; 3.2 Tekst w ustnej i pisanej odmianie języka, s. 78-109; 3.3 Tekst a style językowe, s. 110-121), Warszawa 2009.
S. Dubisz, Językoznawcze studia polonistyczne, t. 5 Współczesna polszczyzna ogólna (rozdz. 3.4 Tendencje rozwojowe leksyki polszczyzny ogólnej w XXI wieku, s. 285-298), Warszawa 2017.
H.P. Grice, Logika i konwersacja, [w:] B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa 1980.
R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka (rozdz. Poetyka w świetle językoznawstwa, s. 77-91), Warszawa 1898.
M. Marcjanik, Grzeczność́ w komunikacji językowej (rozdz. I. Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, s. 11-34), Warszawa 2008.
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (rozdz. Miejsce języka wśród faktów mowy, s. 38-43), Warszawa 1991.
J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Warszawa 2007; rozdziały: Komunikacja werbalna (s.76-120), Słuchanie (s.217-257).
A. Wierzbicka, Genry mowy, [w:] Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław 1983, s. 125-129.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu. |
W cyklu 2024L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: