Rozwój języka i komunikacji w perspektywie interdyscyplinarnej 3007-L-S3AK2
Uczestnicy seminarium zapoznają się z wymaganiami formalnymi oraz dotyczącymi struktury pracy. Studenci będą mieli okazję referować zagadnienia, które zostaną wykorzystane w części teoretycznej pracy licencjackiej. Omawiana będzie metodologia badań, a także dyskutowane analizy i wyniki badań uczestników seminarium.
Studentów będą obowiązywały wyznaczone terminy składania poszczególnych części pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu językoznawstwa i psycholingwistyki oraz rozwoju i zaburzeń mowy;
- zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych oraz wykorzystuje je w procesie badawczym,
Umiejętności:
- umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii;
- umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów;
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia;
- dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji;
- dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy;
Kryteria oceniania
Obecność na seminarium (dopuszczalne są 2 nieobecności). Aktywność na zajęciach - wykazywanie postępów w planowaniu, a następnie pisaniu pracy licencjackiej.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Niedopuszczalne jest korzystanie na przedmiocie z systemów SI podczas egzaminu pisemnego oraz innych form, w czasie których wiedza studenta podlega ocenie (np. kolokwium).
Podział punktów ECTS (28)
uczestniczenie w zajęciach 2 ECTS (60 h)
przygotowanie do zajęć: 6 ECTS (180 h)
przygotowanie do zaliczenia: 20 ECTS (600 h)
Literatura
Przykładowa literatura:
Błeszyński J., Baczała D., Wczesna interwencja w logopedii, wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.
Błeszyński J., Medycyna w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie. Trzy drogi - jeden cel, wyd. Harmonia, Gdańsk 2013.
Bokus B., Świat fabuły w narracji dziecięcej, wyd. Energeia, Warszawa 2000.
Chmielnicka-Kuter E., Puchalska-Wasyl M. (red.), Polifonia osobowości.
Aktualne problemy psychologii narracji, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.
Czaplewska E., Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, UCMS, Lublin 2019.
Kaczorowska-Bray K., Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.
Kamińska B., Diagnoza w logopedii artystycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.
Kielar-Turska M., Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.
Kurowska M., Zawadka J. (red), Język i komunikacja - perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, wyd. ELIPSA, Warszawa 2017.
Michalik M., Siudak A., Pawłowska-Jaroń H. (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, wyd. Collegium Columbinum, Kraków 2013.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.
Ostapiuk B., Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.
Pluta-Wojciechowska D., Sambor B., Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, wyd. Harmonia, Gdańsk 2017.
Pluta-Wojciechowska D., Typologia dyslalii obwodowej [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.
Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka dwa studia, wyd. Elipsa, Warszawa 2015.
Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, wyd. ELIPSA, Warszawa 2012.
Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, wyd. Impuls, 2017.
Sołtys-Chmielowicz, Klasyfikacje zaburzeń wymowy [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.
Trzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP Gdańsk 2002.
Soroko E., Wojciechowska J., Kompetencja narracyjna jako obszar nauczania i oceny w edukacji [w:] “Studia edukacyjne”, UAM, Poznań 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: