- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kulturowa historia wody 3007-KHW-OG
Na zajęciach przedstawiona zostanie historia wody w oparciu o najnowsze badania prowadzone w zakresie aquatic studies, które łączą historię kultury, zwłaszcza historię nauki, filozofii i literatury, ze współczesnymi zagadnieniami ekologiczno-kulturowymi.
Zaczniemy od Talesa i innych starożytnych filozofów, którzy uważali, że woda zapoczątkowała istnienie wszechświata. Istotne będą także odkrycia XVIII wieku, kiedy to filozofowie przyrody odkryli, że woda jest substancją podzielną i składa się z cząsteczek. Nowa wiedza na temat wody sprawiła, że zaczęto wykorzystywać ją w nowe sposoby – na większą skalę zaczęto wyjeżdżać do wód, modne stały się terapie wodą. Był to czas pierwszych kąpieli w morzu i spożywania wody ze względu na jej właściwości prozdrowotne (nawet jeśli zapach i kolor pozornie na to nie wskazywały).
Od historii nauki przejdziemy do tematów związanych ze współczesnymi zasobami wody, ich eksploatacją oraz ograniczeniami. Współczesne konstruowanie „mitologii wody” będzie prezentowane w formie wykładu, dyskusji oraz materiałów audiowizualnych (fragmenty filmów dokumentalnych oraz sztuki dawnej i współczesnej).
Zajęcia zakończą się na czasach współczesnych i dylematach związanych z jakością współczesnej wody oraz jej przetwarzaniem. Każdy z nas jest w zbudowany przede wszystkim z wody, a zatem odkrywanie tajemnic wody, to zarazem poznawanie siebie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą metodologii badań oraz terminologii właściwej dla nauk humanistycznych oraz wybranych nauk społecznych.
- posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie literatury polskiej oraz światowej.
- posiada podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania, a także działający w tych strukturach.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi w sposób spójny i uporządkowany dokonać analizy i interpretacji tekstów kultury, zjawisk kulturowych z różnych epok i kręgów kulturowych korzystając z narzędzi kulturoznawczych i dziedzin pokrewnych oraz określić zakres ich oddziaływania społecznego i miejsce w procesach historyczno-kulturowych.
- potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci.
KOMPETENCJE
- Student postrzega historię literatury jako zespół umiejętności z różnych dziedzin, dzięki czemu staje się bardziej otwarty na różne postawy światopoglądowe.
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego regonu, kraju, Europy.
- Student jest świadomy znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia współczesnych wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (esej). Student dopuszczany jest do zaliczenia na podstawie obecności (możliwość maksymalnie dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych). Przy wystawianiu oceny końcowej uwzględniania będzie także aktywność na zajęciach.
Literatura
Wybrana literatura (będzie proponowana we fragmentach, które udostępnię w formie pdf):
Ball Ph., H2O. A Biography of Water, Londyn 2000.
Caillois R., Żywioł i ład, wybór A. Osęka, przeł. A. Tatarkiewicz, przedmowa M. Porębski, Warszawa 1972.
Emocje w kulturze, red. nauk. M. Rajtar i J. Straczuk, Warszawa 2012.
Kardaś A., Książka o wodzie, Warszawa 2019.
Kierul J., Ład świata. Od kosmosu Arystotelesa do wszechświata wielkiego wybuchu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007.
Lovejoy A. O., Wielki łańcuch bytu. Studium historii pewnej idei, przeł. A. Przybysławski, wyd. 2 popr., Gdańsk 2009.
Mentz M., Blue humanities, w: Posthuman glossary, red. Rosi Braidotti, Maria Hlavajova, Londyn 2018.
Poulet G., Metamorfozy czasu, wstęp J. Błoński, przeł. W. Błońska i in., Warszawa 1977.
Stypułkowski C., Motywy kultury zdrowotnej w literaturze polskiej, Kraków 2002.
Ubysz J., Na dotknięcie niedotykalnej: „Kąpiel”, [w:] Czytanie Trembeckiego, t. 1, red. J. Snopek, W. Kaliszewski, B. Mazurkowa, Warszawa 2016.
Vigarello G., Historia czystości i brudu, Warszawa 2012.
Wdowik A., Zdrojowe salony Europy. Polacy w Bath oraz Spa w 2. połowie XVIII wieku (w świetle wybranych źródeł biblioteczno-archiwalnych w Wielkiej Brytanii oraz Belgii). „Wiek Oświecenia” 2017, t. 33.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: