Praktyki psychologiczno-pedagogiczne 3007-G1A3PP-P
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych studentów przez:
- zapoznanie ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest prowadzona; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności grup uczniów, interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między uczniami, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach, czynności podejmowanych przez opiekuna oraz prowadzonych przez niego zajęć, dynamiki grupy;
- współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki nad grupą, podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, w tym działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi;
- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy;
- analizę i interpretację zaobserwowanych (doświadczanych) zdarzeń pedagogicznych: prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk.
Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym.
Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student-praktykant zna i rozumie:
- zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
- organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
- zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności student-praktykant potrafi:
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;
- wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
- wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;
- wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
- zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych z ramienia danej szkoły;
- analizować, przy pomocy opiekunów praktyk zawodowych z ramienia danej szkoły oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych student-praktykant jest gotów do:
- skutecznego współdziałania z opiekunami praktyk zawodowych z ramienia danej szkoły oraz z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Praktyka: 40 godzin = 1,4 ECTS
Przygotowanie do zajęć: 10 godzin = 0,3 ECTS
Prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk: 10 godzin = 0,3 ECTS
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia praktyki jest rzetelne zrealizowanie 40 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjno-aktywnym, obejmujących obserwację, planowanie i prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest dokonywana na podstawie:
1) dokumentacji formalnej: Zaświadczenia odbyciu praktyk zawierającego potwierdzenie odbycia praktyki z pieczęcią placówki oraz opis zrealizowanej praktyki - podpisanego przez nauczyciela opiekuna z ramienia szkoły/placówki;
2) Karty samooceny studenta;
3) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej: Portfolio zawierającego arkusze obserwacyjne wraz z materiałami pomocniczymi do każdego obserwowanego lub realizowanego aspektu opiekuńczo-wychowawczego;
4) ewaluacji ustnej z opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia Wydziału Polonistyki
UW.
Ocena końcowa odnotowywana jest w systemie USOS.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: