Język polski jako język obcy 3007-G1A3JJ
Na spotkaniach warsztatowych poruszane są następujące zagadnienia:
1. Nauczanie sprawności językowych.
2. Wykorzystywanie autentycznych materiałów ilustracyjnych i audio w dydaktyce jpjo – dobór oraz przygotowanie ćwiczeń.
3. Analiza glottodydaktyczna tekstu, przygotowywanie tekstów autentycznych oraz preparowanych na zajęcia jpjo.
4. Poprawne konstruowanie poleceń do zadań językowych.
5. Wykorzystywanie materiałów logopedycznych i podręczników szkolnych w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego.
6. Wykorzystywanie gier językowych, map myśli itp.
7. Tworzenie materiałów nauczania w różnych grupach wiekowych, językowych i zawodowych.
8. Wykorzystanie narzędzi internetowych w nauczaniu zdalnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student potrafi:
- samodzielnie przygotowywać materiały niezbędne do dydaktyki języka polskiego jako obcego dla wszystkich poziomów nauczania;
- dokonywać selekcji autentycznych materiałów audiowizualnych, które można wykorzystać w nauczaniu języka polskiego jako obcego;
- poprawnie konstruować ćwiczenia gramatyczne, leksykalne, gramatyczno-leksykalne;
- dokonać analizy glottodydaktycznej tekstu i obudować go ćwiczeniami;
- wykorzystywać zasoby internetowe w nauczaniu jpjo;
- przygotować zadania językowe potrzebne do nauki języka specjalistycznego.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności).
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
3. Wykonywanie zadań - pakietów ćwiczeniowych (projekt).
Literatura
Literatura (przykładowa):
1. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005.
2. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego : podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.
3. Janowska I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych : na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
4. Lipińska E., Seretny A. (2013), Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego : poradnik metodyczny z ćwiczeniami.
5. Seretny A. (2005), Strategie uczenia się słownictwa języka polskiego przez cudzoziemców – badania wstępne, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. Garncarek P., UW, Warszawa, s. 193–202.
6. Zaśko-Zielińska M. (2005), Koncepcja wyboru materiałów do kształcenia umiejętności redagowania i rozumienia tekstów, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. Garncarek P., Warszawa.
7. Birkenbihl V.F. (1999), Jak szybko i łatwo nauczyć się języka, Katowice.
8. Buzan T., Buzan B. (1999), Mapy twoich myśli, Łódź.
9. Spitzer M. (2007), Plastyczne mapy, [w:] Jak uczy się mózg, Warszawa, s. 83–96.
10. Burkat A., Gry i zabawy jako element wspomagający naukę języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, z. 3, 2006, s. 45 -48.
8. Koluch R., Gry w nauce języka obcego – zalety i wady w: Języki Obce w Szkole, z.1, 2001, s. 43 – 46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: