Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty 3007-G1A2PW
Wśród umiejętności nauczyciela nie są ważne tylko umiejętności metodyczne czy merytoryczne, lecz także: psychologiczne i pedagogiczne. Niniejszy kurs jest odpowiedzią na coraz większe wymagania, przed którymi staje nauczyciel polonista, wielokrotnie pracujący z uczniami z rozmaitymi trudnościami psychologicznymi (zaburzenia afektywne, ADHD, zaburzenia odżywiania, zaburzenia ze spektrum autyzmu). Aby przyszły nauczyciel nie był bezradny wobec rozmaitych trudnych sytuacji, przed którymi stanie w szkole, powinien nabyć podstawowe interpersonalne umiejętności radzenia sobie w niespodziewanych momentach w pracy w szkole. Niniejszy kurs pozwoli na zdobycie podstawowych umiejętności w rozmowie psychologicznej (parafrazowanie, klaryfikowanie, aktywne słuchanie, elementy interpretacji), recypatii, interwencji kryzysowej czy pracy z grupą.
Wykonywanie wszelkich zadań jest dobrowolne, natomiast mile widziana jest otwartość uczestników na pracę nad samym sobą i swoimi umiejętnościami inter- czy intrapersonalnymi.
Za zgodą studentów zajęcia mogą odbyć się w formie kilku spotkań zblokowanych.
W cyklu 2024Z:
Wśród umiejętności nauczyciela nie są ważne tylko umiejętności metodyczne czy merytoryczne, lecz także: psychologiczne i pedagogiczne. Niniejszy kurs jest odpowiedzią na coraz większe wymagania, przed którymi staje nauczyciel polonista, wielokrotnie pracujący z uczniami z rozmaitymi trudnościami psychologicznymi (zaburzenia afektywne, ADHD, zaburzenia odżywiania, zaburzenia ze spektrum autyzmu). Aby przyszły nauczyciel nie był bezradny wobec rozmaitych trudnych sytuacji, przed którymi stanie w szkole, powinien nabyć podstawowe interpersonalne umiejętności radzenia sobie w niespodziewanych momentach w pracy w szkole. Niniejszy kurs pozwoli na zdobycie podstawowych umiejętności w rozmowie psychologicznej (parafrazowanie, klaryfikowanie, aktywne słuchanie, elementy interpretacji), recypatii, interwencji kryzysowej czy pracy z grupą. W przypadku nauczania zdalnego zajęcia odbędą się w formie zajęć synchronicznych na platformie Google Meets. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
W zakresie wiedzy:
-) zna podstawowe reguły i techniki rozmowy wspierającej,
-) wie, jak korzystać z umiejętności psychologicznych w pracy szkolnej,
-) zna reguły procesu grupowego,
-) wskazuje na specyfikę psychologiczną zawodu nauczyciela,
-) wskazuje na podstawową specyfikę funkcjonowania ucznia z trudnościami psychologicznymi.
W zakresie umiejętności:
-) potrafi przeprowadzić podstawową rozmowę wspierającą,
-) stosuje techniki rozmowy psychologicznej w podstawowym stopniu,
-) potrafi odczytywać podstawowe sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji,
-) korzysta z recypatii
W zakresie kompetencji społecznych:
-) rozumie potrzebę ciągłego kształcenia umiejętności psychologicznych i samorozwoju w pracy nauczyciela,
-) zdaje sobie sprawę z konieczności współpracy z pedagogiem i psychologiem w trakcie pracy w szkole.
Odniesienie do efektów uczenia się dla programu studiów:
Po zakończeniu zajęć uczeń zna i rozumie:
zagadnienie edukacji włączającej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z
nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania (KW_9)
metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, a także treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem (KW_10)
Student po zakończeniu zajęć potrafi:
tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, w tym:
rozbudzać zainteresowania i rozwijać uzdolnienia, rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia, modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia, wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy
pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów (KU_14)
pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego (KU_17)
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (KU_18)
Uczeń jest gotów do:
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (K_K02)
Odniesienie do standardów kształcenia nauczycieli MEiN:
B.1.U3; B.1.U4; B.1.U7; B.1.U8; B.1.K1; B.1.K2
Kryteria oceniania
-) Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
-) Aktywny udział w zajęciach.
-)przygotowanie konspektu szkolnego treningu psychologicznego/zajęć wychowawczych (projekt studencki)
Literatura
1. B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, ,,Vademecum wychowawcy", Warszawa 2005.
2. D. Johnson, ,,Podaj dłoń",przeł. B. Czarnecka, Warszawa 1992.
3. G. King, ,,Umiejętności terapeutyczne nauczyciela", przeł. J. Bartosik, Gdańsk 2003.
4. W. Sztander, ,,Rozmowy, które pomagają", Warszawa 1999.
5. A. Włodarczyk, ,,Styl terapeutyczny nauczyciela polonisty", Kraków 2007.
6. A. Guzik, I. Kołodziejek, ,,Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty", Kraków 2013.
7. G. Poraj, ,,Od pasji do frustracji. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli", Łódź 2009.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Grupa glottodydaktyczna, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: