Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) 3007-G1A2MJ
Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają
umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i
pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o
języku. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom - polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą
nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze
nauczą się , w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego.
Zagadnienia z zakresu kształcenia językowego:
- kultura języka (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, klasyfikacja i poprawa błędów językowych; estetyka i etyka zachowań językowych; kształcenie umiejętności językowych uczniów; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (cele, typy, zastosowanie);
- nauczanie ortografii w szkole podstawowej;
- podstawy składni na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej; przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów; nauczanie interpunkcji;
- morfologia; części mowy; zagadnienia fleksyjne - funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy;
- zagadnienia słowotwórcze; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy;
- słownictwo, semantyka, elementy leksykografii w szkole podstawowej;
- kształcenie umiejętności pisania kompozycja, spójność, organizacja tekstu;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi:
- zorganizować pracownię polonistyczną w szkole podstawowej i zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji
komunikacyjnej, w tym językowej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybrać podręczniki i pomoce dydaktyczne);
- dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne w pracy na II etapie edukacji;
- sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej;
- zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać samokształcenie
- skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, sformułować recenzję krytyczno-oceniającą wypowiedzi uczniowskiej;
- integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania podstaw tej
wiedzy na II etapie edukacji, rozwijania języka ucznia i wspierania poznawczego (w tym: kulturowego), emocjonalnego i moralnego rozwoju dziecka
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny jest:
1. Obecność na zajęciach. 5%
2. Aktywny udział w zajęciach. 10%
3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 15%
4. Zaliczenie pisemne 70%
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w szkole podstawowej - 120 godzin
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne - 40 godzin
Literatura
> Podstawy programowe, wybrane podręczniki i programy;
> Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37.
> Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43.
> Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.
> Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J.Puzynina, Warszawa 2004.
> Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
> Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
> Szymańska Marta, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.
> Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997.
> Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.
> seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Universitas (tomy 1-22) - wybrane artykuły.
> Wybrane słowniki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: