Kultura polska na tle kultur świata 3007-G1A2KP
Kurs składa się z trzech części, w ramach których osoby studiujące poznają obszar badań nad nauczaniem kultury polskiej jako obcej, a przede wszystkim przygotują się do samodzielnego prowadzenia zajęć języka polskiego dla cudzoziemców. Na większość spotkań będzie zadawana lektura tekstów naukowych dotyczących zagadnień podejmowanych na kursie.
- część I, 6 godzin, wykład konwersatoryjny: podstawy teoretyczne nauczania kultury polskiej jako obcej – zapisy programowe, metodyka nauczania, obszary badań, kształtowanie kompetencji (między)kulturowych.
- część II, 14 godzin, ćwiczenia: łączenie kompetencji kulturowych i językowych w praktyce glottodydaktycznej – lingwakultura (kulturemy, związki frazeologiczne, skrzydlate słowa, słowa klucze), włączanie tekstów literackich w program zajęć, różnice między kulturą polską a innymi, komponent kulturowy w podręcznikach, wybrane tematy językowo-kulturowe omawiane na zajęciach języka polskiego jak obcego (życie uczniowskie i studenckie, życie rodzinne, kultura pracy, miasto i folklor miejski, wyrażanie emocji, kultury mniejszości na przykładzie społeczności żydowskiej, zdrowie i system ochrony zdrowia).
- część III, 10 godzin: warsztaty: szukanie i dobieranie materiałów oraz aktualnych informacji o kulturze polskiej i społeczeństwie polskim, tworzenie własnych zadań (6 godzin), prezentacja scenek zaliczeniowych, podsumowanie i zbiorcze omówienie ich (4 godziny).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoba studiująca będzie:
- znać istotne ustalenia naukowe dotyczące kultury polskiej jako obcej;
- wiedzieć, jakie zapisy programowe leżą u podstaw nauczania kultury polskiej w ramach procesu glottodydaktycznego;
- potrafić łączyć ze sobą kompetencje językowe i (między)kulturowe na zajęciach języka polskiego jako obcego;
- znać wybrane zagadnienia i problemy, których omawianie pozwala przybliżać cudzoziemcom kulturę polską;
- samodzielnie przygotowywać zajęcia mające na celu rozwój kompetencji językowych i (między)kulturowych.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach, m.in. na podstawie lektury zadawanych tekstów;
- prezentacja scenki zaliczeniowej na jednych z ostatnich zajęć.
Literatura
„Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 19, Glottodydaktyka polonistyczna a lingwistyka kulturowa, red. G. Zarzycka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
Burzyńska A.B., Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy… O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Garncarek P., Świat języka polskiego oczami cudzoziemców, Wydawnictwo DiG, Warszawa 1997.
Garncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
Garncarek P., Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa – interdyscyplinarność i modele przestrzenne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2022.
Gębal P., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2010.
Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Wydawnictwo Gnome, wyd. II, Katowice 2023.
Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego: stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W.T. Miodunka, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, wyd. II, Kraków 2009.
Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Łukaszewicz B., Emocje – kultura – język. Wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2022.
Polszczyzna dla cudzoziemców – lokalność i regionalizm, red. P. Garncarek, B. Łukaszewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2024.
Pudo D., Fani popkultury na lekcji języka obcego. Glottodydaktyczny potencjał fanfiction, Księgarnia Akademicka, Kraków 2024.
Zarzycka G., Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
oraz teksty omawiane na zajęciach
Uwagi
W cyklu 2025L:
Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: