Język polski wśród języków świata 3007-G1A2JS
Przedmiot zaznajamia z głównymi problemami gramatyki języka polskiego w nauczaniu cudzoziemców oraz przedstawia zestawienie treści gramatycznych z treściami leksykalnymi dla wszystkich poziomów nauczania w ujęciu funkcjonalnym.
Zagadnienia:
1) kontrastywne przedstawienie języka polskiego: podsystemy fonetyczny, morfologiczny, syntaktyczny i leksykalny w porównaniu z wybranymi językami
2) zapoznanie z zagadnieniami gramatycznymi w ujęciu funkcjonalnym i sposobami wyjaśniania ich użytkownikom różnych języków; zagadnienia łatwe i trudne dla użytkowników różnych języków; interferencje
3) typowe problemy gramatyki (fonetyka, fleksja, składnia) języka polskiego w nauczaniu cudzoziemców
4) zestawienie treści gramatycznych z treściami leksykalnymi dla wszystkich poziomów nauczania (A1 – C2) w ujęciu funkcjonalnym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci:
- znają podstawowe terminy z zakresu gramatyki opisowej
- potrafią wyszukiwać, analizować i użytkować informacje dotyczące funkcjonowania form językowych
- potrafią przedstawić właściwości polskiej fleksji i składni z perspektywy mówiącego innym językiem
- wiedzą, które właściwości polszczyzny sprawiają trudność obcokrajowcom i potrafią je wyjaśnić.
Kryteria oceniania
Test, ocena aktywności i przygotowania do zajęć.
Literatura
Bralczyk J., W. Gruszczyński (red.) (2002), Słownik gramatyki języka polskiego, Warszawa.
Bańko M. (2002), Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa.
Derwojedowa M., H. Karaś, D. Kopcińska (red.) (2005), Język polski. Kompendium, Warszawa.
Grzegorczykowa R. (1996), Wykłady z polskiej składni, Warszawa.
Grzegorczykowa R., R. Laskowski, H. Wróbel (red.) (1998), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Cz. 1 i 2. Morfologia, Warszawa.
Lewiński P. (2023), Gramatyka funkcjonalna języka polskiego: fleksja, Kraków.
Zaron Z. (2009), Właściwości semantyczne orzeczeń, [w:] Problemy składni funkcjonalnej, cz. I, Warszawa.
Podręczniki, gramatyki dla cudzoziemców i zbiory zadań do nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego.
Wybrane teksty z zakresu gramatyki konfrontatywnej, np. Morciniec N. (2022), Gramatyka kontrastywna: wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej. Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: