Język polski jako język drugi 3007-G1A2JJ
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Język polski jako drugi kod komunikacyjny.
2. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne uwarunkowania przyswajania języków.
3. Psychopedagogiczne mechanizmy uczenia się języków obcych.
4. Psychologiczne, pedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania dydaktyki języka polskiego jako drugiego w tle uwarunkowań migracji.
5. Kierunki i koncepcje dydaktyki języka polskiego jako drugiego w ujęciu integracyjno-inkluzyjnym w tle koncepcji pedagogiki postmodernistycznej.
6. (Ukryte) konteksty kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. W stronę pedagogiki krytycznej i krytycznej dydaktyki języków obcych.
7. Język polski jako drugi w polskim systemie edukacyjnym.
W cyklu 2024L:
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Język polski jako drugi komunikacyjny. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po cyklu wykładów student będzie wiedział:
- czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia);
- czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się;
- jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym;
- jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego;
- w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji.
Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.
Kryteria oceniania
Test.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.
Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.
Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.
Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.
Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.
Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.
Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Cz. 1, Warszawa 2014, s. 452-464.
Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.
Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: