- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etykieta językowa 3007-EJ(KS)-OG
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć znajomość zasad polskiej grzeczności językowej i jej odrębności na tle innych systemów grzecznościowych.
W trakcie wykładów zostaną omówione leksykalne, gramatyczne i pragmatyczne wyznaczniki grzeczności. Podejmiemy także dyskusję na temat najczęstszych wątpliwości na temat stosowności zachowań językowych i pozajęzykowych w różnych interakcjach społecznych, z którymi mierzą się członkowie społeczności akademickiej – na uniwersytecie i poza nim:
- jak odnaleźć się w akademickiej hierarchii i tytulaturze?
- jakie są wady i zalety "skracania dystansu"?
- z jakimi trudnościami grzecznościowymi mierzymy się w środowisku międzynarodowym i multikulturowym?
W trakcie wykładu zostaną poruszone między innymi następujące tematy:
1. Koncepcje grzeczności językowej
2. Charakterystyka polskiego systemu grzecznościowego
3. Przemiany polskiego modelu grzeczności
4. Najważniejsze zjawiska społeczno-polityczne i ich wpływ na system grzecznościowy
5. Poprawność i kultura języka
6. Pozajęzykowe składniki grzeczności
7. Wybrane akty grzecznościowe i ich funkcje
8. Tytulatura
9. Korespondencja elektroniczna i telekomunikacja. Etykieta komunikacji zapośredniczonej. Higiena poznawcza
10. Etykieta biznesu
11. Etykieta międzynarodowa
12. Grzeczność akademicka
13. Kodeksy dobrych manier charakterystyczne dla środowisk i grup społecznych, np. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, uczestników transportu publicznego
14. Rola grzeczności w autoprezentacji i kształtowaniu wizerunku publicznego
15. Kultura debaty i komunikacji publicznej
16. Grzeczność a komunikacja inkluzywna
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/Studentka zna i rozumie:
- pojęcia etykiety językowej, systemu grzecznościowego oraz kompetencji komunikacyjnej
- różnicę między grzecznością i uniżonością
- wagę adekwatnego posługiwania się aktami grzecznościowymi dla efektywnej i etycznej komunikacji
- znaczenie kultury osobistej i obycia w różnorodnych sytuacjach społecznych w świadomym kształtowaniu wizerunku publicznego
UMIEJĘTNOŚCI
Student/Studentka potrafi:
- wyrażać szacunek wobec innych w sposób werbalny i niewerbalny
- swobodnie stosować akty grzecznościowe o różnym stopniu formalności
- rozpoznać zachowania stosowne w danym środowisku i sytuacji komunikacyjnej
- umiejscowić się w różnych strukturach i hierarchiach
- polegać na własnym obyciu i znajomości norm komunikacyjnych, aby zachować komfort podczas funkcjonowania w różnych środowiskach
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
- nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych w różnych środowiskach
- kompetentnego uczestnictwa w życiu publicznym z poszanowaniem norm grzecznościowych i zachowaniem najwyższych standardów kultury komunikacji
- skutecznej realizacji życzliwej, partnerskiej i asertywnie uprzejmej postawy wobec innych
Kryteria oceniania
1.wypełnienie pre-testu
2.wypełnienie post-testu
3.egzamin pisemny
Szacunkowy nakład pracy studentki/studenta: 2 ECTS
- uczestnictwo w wykładzie – 30h (1 pkt)
- zapoznanie z literaturą przedmiotu – 15h (0,5 pkt)
- przygotowanie do egzaminu – 15h (0,5 pkt)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Goffman E. 2006. Rytuał interakcyjny, tłum. A. Szulżyńska. Warszawa: PWN.
2. Kamińska-Radomska I. 2020. Kultura biznesu. Normy i formy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Marcjanik M. 2008. Kody grzeczności jako forma identyfikacji z grupą. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. https://nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/6._malgorzata_marcjanik_-_kody_grzecznosci_jako_forma_identyfikacji_z_grupa.pdf
4. Marcjanik M. 2020. Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
5. Ożóg K. 2005. Współczesny model polskiej grzeczności językowej, w: Język a kultura. t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, red. A. Dąbrowska i A. Nowakowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
6. Pease A. i B. 2022. Mowa ciała, przekł. J. Grabiak. Poznań: Rebis.
Literatura uzupełniająca:
1. Brown P., Levinson S.C. 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
2. Kamyczek J. 1974. Grzeczność na co dzień. Warszawa: Iskry.
3. Kępa-Figura D. 2021. Linguistic politeness in Polish social media – an overview of the problem. ”Socjolingwistyka”, https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJO/article/view/307/273
4. Polszczyzna na co dzień. 2022, red. M. Bańko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Wojtak M. 1992. Wybrane elementy staropolskiej etykiety językowej. W: Język a kultura. Polska etykieta językowa, red. J Anusiewicz i M. Marcjanik. Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze” Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: