- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Emisja głosu i technika mowy 3007-EG(KS)-OG
Warsztaty mają na celu kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się
głosem w życiu codziennym i pracy zawodowej. Służą pogłębieniu świadomości
ciała, poszerzeniu możliwości głosowych, doskonaleniu techniki mowy oraz
zwiększeniu wyrazistości i ekspresji wypowiedzi. Uczestnicy zdobywają wiedzę
na temat budowy, funkcjonowania i higieny narządu głosu, co sprzyja rozwijaniu
zdrowych i efektywnych nawyków emisji głosu. Rozwijają kompetencje
społeczne w zakresie komunikatywności, wrażliwości interpersonalnej,
samoświadomości, współdziałania.
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:
1. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układów
oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego
wykorzystania w pracy głosowej.
2. Higiena pracy głosem
3. Wpływ procesów psychicznych na głos.
4. Wpływ postawy ciała na głos.
5. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za
tworzenie głosu.
6. Ćwiczenia oddechowe jako baza dla tworzenia głosu.
7. Ćwiczenia fonacyjne. Poszukiwania zdrowego, wygodnego i elastycznego
głosu.
8.Rozwijanie głosu w zakresie natężenia i wysokości.
9.Usprawnianie narządów mowy, rozgrzewki artykulacyjne, Praca nad
spółgłoskami i samogłoskami języka polskiego- wyrazistość, precyzja, otwartość,
nośność.
10 Praca nad techniką mowy.
11.Cechy prozodyczne mowy. Intonacja, akcent, rytm, iloczas, tempo mowy,
pauzy.
12. Praca z tekstem. Wystąpienia publiczne.
Poszczególne zagadnienia i tematy podejmowane w trakcie zajęć mogą być
modyfikowane w zależności od wiedzy, zainteresowań i preferencji grupy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
-mechanizmy tworzenia głosu;
-zasady higieny pracy głosem;
-wpływ procesów psychicznych i napięć w ciele na indywidualną jakość głosu.
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
-opisać budowę narządu głosu;
-rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych;
-modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
-zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę
mowy
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
-akceptowania różnic wynikających z indywidualnych możliwości oraz
ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy;
-dostosowania stylu wypowiedzi do odbiorcy i sytuacji,
-docenienia estetycznych walorów wypowiedzi ustnej;
Kryteria oceniania
1.Pre i post test
2.Obecność.
W trakcie semestru dopuszczalne są 2 nieobecności.
Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób
wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
3.Aktywny udział.
4.Zapoznanie się z jedną z lektur z przedstawionej listy lektur.
5.Rozliczenie ustne
Nakład pracy:
- udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia 30 godzin (1 ECTS),
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane dla tego przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ciecierska-Zajdel Beata, Trening głosu, Samo Sedno, Warszawa 2012,
2.Gawęda Kazimierz, Łazewski Jerzy, Uczymy się poprawnej wymowy.
Ćwiczenia usprawniające mówienie, Wyd. Alfa, Warszawa 1995,
3.Kacprzak Anna , Głos jak dzwon, VOX ANA, 2020,
4.Płusajska -Otto Agnieszka, Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, 2017
5. Przybysz - Piwko Maria red., Emisja głosu nauczyciela- wybrane zagadnienia,
ODN, Warszawa 2006,
6. Sipowicz Jolanta , Ja i mój głos, Wydawnictwo Poligraf 2009,
7. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. red., Rehabilitacja zawodowych
zaburzeń głosu, Łódź 2011- dostępna pod linkiem
8.Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki
emisji głosu, Universitas, Kraków 2003,
Literatura uzupełniająca:
1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław
2. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia,
interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58
3. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST
4. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk,
Harmonia Universalis
5. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków
6. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S.
Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice
7. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M.
Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis
8. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki
metodyczne, Warszawa
16. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
17. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii
artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis
18. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy),
Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa
19. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń
artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: