Popędy - demony - perwersje. Poromantyczna fantastyka literacka w kontekstach edytorskich 3007-C553ES2
I. Przedmiot służy prześledzeniu najważniejszych i niekiedy zapoznanych punktów na osi rozwoju opowieści fantastycznej w literaturze powszechnej i polskiej 1864-1918. Na zajęciach będą czytane utworu pisarzy krajowych, jak również przekłady zagranicznych fantastów, włączane do systemu literatury polskiej w tym okresie. Zajęcia będą miały też swój wymiar archeologiczny – wiele ważnych tekstów z subkanonu fantastyki ukazało się w prasie z epoki i do tej pory nie doczekało się ponownego odkrycia.
II. W trakcie seminarium student nabywa porównawczą wiedzę na temat badań nad klasyczną fantastyką literacką, łącząc ją z kompetencją edytorsko-translatologiczną i historycznoliteracką. Naświetlenie dialektycznej natury literatury i sztuki modernistycznej, oscylującej między wyobraźnią a światem realnym, może okazać się pomocne w pełniejszym zrozumieniu niejednoznacznej natury tego okresu w dziejach kultury.
III. Celem udziału w zajęciach jest przygotowanie pisemnej pracy licencjackiej, polegającej na próbie popularnonaukowej edycji wybranego utworu fantastycznego (w języku polskim bądź przekładzie polskojęzycznym), z komentarzem do tekstu i charakterystyką najważniejszych operacji tekstowych; w przypadku wyboru dzieła tłumaczonego pojawi się także możliwość krytyki przekładu i oceny jakości tłumaczenia. W przypadku prac o charakterze hermeneutycznym przedmiotem zainteresowania będzie analiza i interpretacja wybranego dzieła bądź zespołu dzieł, z uwzględnieniem kontekstów porównawczych i historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie:
1. aktywności na ćwiczeniach (zagajenia, referaty, robocze prezentacje licencjackie),
2. pisemna rozprawa licencjacka.
Informacja dot. nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Inofromacja dot. możłiwości korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
-) 60 godzin - udział w zajęciach (2 ECTS)
-) 120 godzin - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, stworzenie referatu i prezentacji pracy licencjackiej) (4 ECTS)
-) 120 godzin - przygotowanie pracy dyplomowej (4 ECTS)
Literatura
LITERATURA PRZEDMIOTU
Wybrane opracowania (monografie i książki zbiorowe):
Andrzej Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980.
Grzegorz Leszczyński, Młodopolska lekcja fantazji, Warszawa 1990.
Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa 1991.
Obraz głupca i szaleńca w kulturach słowiańskich, red. Teresa Dąbek-Wirgowa i Andrzej Z. Makowiecki, Warszawa 1996.
Monika Woźniak, Przestrzenie fantastyki. Twórczość Tommaso Landolfiego, Kraków 2001.
Michał Kruszelnicki, Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego, Gdańsk 2003.
Gotycyzm i groza w kulturze, red. Grzegorz Gazda, Agnieszka Izdebska i Jarosław Płuciennik, Łódź 2003.
Noel Carroll, Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. Mirosław Przylipiak, Gdańsk 2004.
Polska literatura fantastyczna. Interpretacje, red. Andrzej Staff i Dariusz Brzostek, Toruń 2005.
Ewa Piasecka, „Dolina mroku”. Groza i niesamowitość w prozie polskiej lat 1890-1918, Opole 2006.
Fantastyka XIX i XX wieku, red. Janiny Szcześniak, Lublin 2007.
Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008 (wyd. II).
Joël Malrieu, Le fantastique, Paris 1992.
Jean-Baptiste Baronian, Panorama de la littérature fantastique de langue française, Paris 2000.
Christian Chelebourg, Le surnaturel. Poétique et écriture, Paris 2006.
Wybrane utwory literackie:
Zagraniczne tradycje fantastyczne w literaturze polskiej 1864-1918 :
- Ernest Teodor Amadeusz Hoffmann, opowiadania (w tym Piaskun)
- Edgar Allan Poe, opowiadania grozy, kryminalne, eseje
- Gerard de Nerval, Aurelia
- Théophil Gautier, opowiadania
- Prosper Merimé, opowiadania
- Fiodor Dostojewski, wczesne opowiadania grozy, w tym Sobowtór
Zagraniczna fantastyka nowoczesna:
- Villiers de l’Isle-Adam, opowiadania okrutne
- Jules Barbey d’Aurevilly, opowiadania diaboliczne
- Guy de Maupassant, Horla i inne opowiadania o szaleństwie
- Emile Zola, Zgon Oliwiera Becaille i inne opowiadania
- Robert Louis Stevenson, Przedziwny przypadek doktora Jekylla i Mr. Hyde’a i inne opowiadania
- Herbert George Wells, opowiadania
- wiktoriańska ghost story ( A. Machen, A. Conan Doyle i in.)
- Hanns Heinz Ewers i niemiecka nowelistyka grozy przełomu modernistycznych stuleci.
Polska fantastyka nowoczesna:
- inni: Prus, Świętochowski i Orzeszkowa
- Leo Belmont
- Leon Choromański
- Stanisław Przybyszewski
- Stefan Żeromski
- Karol Irzykowski
- Franciszek Pik Mirandola
- Antoni Lange
- Władysław S. Reymont
- Stefan Grabiński
- Henryk Zbierzchowski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: