Język mediów, język w mediach 3007-C462EG1
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?).
Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia mediolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Mediolingwistyka pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście.
Seminarium obejmuje 4 semestry. W trakcie 1. i 2. semestru są przewidziane tematy ogólne, co pomoże uczestnikom sprecyzować własne założenia badawcze:
- Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych);
- Genologia medialna a genologia lingwistyczna;
- Kulturotwórcze funkcje mediów
- Badania mediów - przegląd metodologii
- Badania językoznawcze - przegląd metodologii
- Socjolingwistyka (założenia, narzędzia, podstawowe terminy)
- Pojęcie polszczyzny medialnej
- Dyskursy medialne;
- Językowy , medialny, dyskursywny obraz świata;
- Opis i analiza mechanizmów tworzenia tekstów medialnych;
- Opis i analiza języka poszczególnych mediów (telewizji, radia, prasy, internetu);
- Opis i analiza wybranych zjawisk językowych obserwowanych w mediach (m.in. perswazja i manipulacja, hejt, przemoc i agresja językowa, tabu językowe i obyczajowe, język wartości, autoprezentacja)
[Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami]
W trakcie 2. roku problematyka zajęć będą uzależniona od tematów przygotowywanych prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )
- fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową
- metodologie językoznawcze oraz z zakresu nauk o mediach
UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi:)
napisać dłuższą spójną pracę naukową:
- opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;
- wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;
- poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;
- właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;
- popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;
- składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;
- eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;
- poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;
- obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;
- mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości;
- ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; utrzymując uwagę słuchaczy; wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne); dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia
- student w swoich badaniach wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )
- pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;
- wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się uczciwością naukową;
- doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny są:
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności w każdym semestrze);
- aktywne uczestnictwo w zajęciach: znajomość zadawanych tekstów będących podstawą dyskusji, udział w dyskusji;
- referaty cząstkowe stanowiące wstęp do poruszanego na zajęciach tematu;
- prezentacja koncepcji własnej pracy dyplomowej (II semestr)
- złożenie pracy dyplomowej zgodnej z wymaganiami (koniec IV semestru)
Nakład pracy:
I rok (15 ECTS):
300 godzin - udział w zajęciach i przygotowanie się do zajęć (10 ECTS)
150 godzin - przygotowanie projektu pracy magisterskiej (5 ECTS).
II rok (25 ECTS)
90 godzin - udział w zajęciach i przygotowanie do nich (3 ECTS)
660 godzin - przygotowanie pracy dyplomowej (22 ECTS)
Po pierwszym roku student przygotowuje projekt dotyczący przyszłej pracy magisterskiej; projekt zawiera:
1. roboczy tytuł rozprawy
2. główne tezy (hipotezy)
3. wstępny opis materiału badawczego
4. wybraną metodologię
5. roboczy konspekt
6. próbkę badań własnych
7. wstępną bibliografię
Na roku 2. ocenie podlega umiejętność referowania postępów pracy badawczej (fragmentów przygotowywanej pracy magisterskiej)
Zasady korzystania z narzędzi SI
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.
B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.
Etyka słowa. Wybór opracowań I, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, i in., Lublin 2017.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.
M. Wojtak, Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.
I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018.
M. Ślawska, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice 2019.
K. Kaszewski, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.
seria: Współczesne media, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.
Szczegółowa literatura przedmiotu będzie uzupełniana i dostosowywana do zainteresowań badawczych seminarzystów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: