Język wobec nowych zjawisk życia społecznego 3007-C453ES1
Seminarium podejmuje problematykę związaną z pojawieniem się nowych zjawisk w komunikacji i języku, które sa wynikiem zmian ustrojowych (demokratyzacji ustroju i związanej z nią konkurencji politycznej), zmian w mediach (rozpowszechnienie się komunikacji internetowej, powstanie tzw. mediów tożsamościowych) oraz przeobrażeń w sferze moralności społecznej. Wszystkie te zmiany wpływają na język zarówno pod wzgledem ilościowym (pojawienie się nowych wyrazów i połączeń wyrazowych), jak i jakościowym (konkurowanie w polityce wpływa na jakość debaty, emocje w sporach, pojawienie się mowy nienawiści, agresji, przemocy). Powszechny dostęp do internetu sprawia, że mechanizmy językowe mowy nienawiści, agresji i prowokacji są uruchamiane w sporach politycznych. Anomia moralna wpływa z kolei na ideologizację sporów o edukację, służbę zdrowia, ochronę zwierząt. Większa świadomość praw w społeczeństwie demokratycznym sprawia, że domaga się ono uwzględnienia w zyciu społecznym i języku równouprwnienia kobiet, poszanowania praw mniejszości, zmiany sposobu traktowania zwierzat i myslenia o nich. Wszystkie te zmiany są interesujące dla badacza. Może on zaobserwować zarówno wpływ sporów o wartości na język, jak i wpływ języka na myślenie o człowieku i społeczeństwie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci znają i rozumieją charakter zmian w języku. Potrafią wskazać te, które są wynikiem rozwoju systemu wiedzy o człowieku i te które wynikają z działań aktywistów. Potrafią te zmiany ocenić.
Studenci odróżniają mechanizmy językowe obecne w mowie nienawiści od mechanizmów agrsji i prowokacji.Rozpoznają hejt i potrafia na niego reagować.
Potrafia odnosić się z poszanowaniem do słabszych, do członków mniejszości.
Studenci rozumieją przebieg poszukiwań języka, którym mówią przeciwnicy gatunkowizmu oraz pojęcie dyskryminacji zwierząt.
Potrafią opisać mechanizmy uzyte w narracjach fałszującyh obraz wydarzeń.
Kryteria oceniania
Na ocenę pracy na seminarium składają się
w I semestrze: aktywność na zajęciach (10%),
przygotowanie prezentacji i mniejszych wypowiedzi (30%)
oraz konspekt pracy licencjackiej (60%),
a w II semestrze prezentacja pracy(30%) i praca (70%)
Literatura
Podaję tylo najważniejsze pozycje przeznaczone dla wszystkich uczestników seminarium.
Bilewicz M. et al., Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych,
A. Cegieła, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki slowa.Warszawa 2014
Czykwin E., Stygmat społeczny, Warszawa 2007.
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., Rytualny chaos.
Studium dyskursu publicznego, Warszawa 2010.
Głowiński M., Mowa agresji [w:] Człowiek i agresja. Głosy
o nienawiści i przemocy. Ujęcie interdyscyplinarne, red. Jurasz-
Dudzik Ł., Warszawa 2002.Grzonka D., Metafory i performance w przemocy — konflikty
społeczne i przemoc w świetle rozważań współczesnych teoretyków
nauk społecznych [w:] Przemoc: jej przejawy i metody przezwyciężania.
Państwo i Społeczeństwo, red. Kliś M., Rok XIV
2014 nr 2, Kraków, s. 21—48.
Jakubowska-Branicka I., O dogmatycznych narracjach: studium
nienawiści, Warszawa 2013.
Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem
przeciwnika, Warszawa 2007.
Karwat M., Teoria prowokacji, Warszawa 2007.
M.Karwatowska, J. Szpyra - Kozłowska, Lingwistyka płci, Ona i on w języku polskim.
Kita M., Język w Internecie. Rozpoznanie stanu wiedzy [w:]
Język w Internecie. Antologia, red. Kita M., Loewe I., Katowice
2016, s. 10—58.
Kita M., Loewe I., Język w Internecie. Antologia, Katowice
2016.
Kliś M. (red.), Przemoc: jej przejawy i metody przezwyciężania.
Państwo i Społeczeństwo, rok XIV 2014 nr 2, Kraków.
Kochan M., Medialne obrazy przemocy, „Poradnik Językowy”,
7/2019, s. 21—31
M. Łaziński, O Panach i Paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria płciowa.
Poradnik Jezykowy 2014 z. 1
a. Najdecka, Językowe sposoby ukrywania przemocy wobec zwierzat, Studia Pragmalingwistyczne 2015, s.307-316.
Wiśniewski M. et al., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport
z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych,
Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: