Przywracanie znaczeń tekstom zbanalizowanym. Literackie i dydaktyczne (re)interpretacje lektur szkolnych 3007-C353EG1
Seminarium ma charakter interdyscyplinarny, łączący zagadnienia literaturoznawcze (poetyka, teoria i historia literatury) z metodyką i dydaktyką polonistyczną, obejmującą namysł nad samym tekstem, jego miejscem w systemie szkolnym (lista lektur, podręczniki, egzaminy) oraz kwestiami uczniowskiej recepcji (dostosowanie sposobu lektury do możliwości i potrzeb ucznia). Dzieło literackie w dyskursie edukacyjnym nieuchronnie uwikłane jest także w kontekst polityczny. W ramach seminarium powstają prace dotyczące tekstów literackich znajdujących się na liście lektur lub dzieł, które mogły by (lub powinny) w takim spisie się znaleźć. Pożądanym efektem wysiłku seminaryjnego jest praca licencjacka, składająca się z części teoretyczno-interpretacyjnej oraz scenariusza lekcji. Seminarium jest okazją do ponownego spotkania się z twórczością m.in. Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Bolesław Prusa czy Henryka Sienkiewicza oraz próbą zmierzenia się z trudną obecnością tekstów współczesnych w szkole. Szczegółową listę dzieł literackich, analizowanych i interpretowanych metodami warsztatowymi na seminarium ustala się w porozumieniu z grupą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i stosuje w pracy licencjackiej odpowiednią metodologię.
Student tworzy wartościowy poznawczo i poprawny merytorycznie oraz językowo tekst naukowy.
Student tworzy scenariusz lekcji poprawny pod względem merytorycznym i metodycznym.
Student poddaje tekst literacki procesowi dydaktyzacji, uwzględniając potrzeby i możliwości ucznia.
Student celowo i twórczo dokonuje kontekstualizacji dzieła literackiego na potrzeby dydaktyki szkolnej.
Kryteria oceniania
Wygłoszenie referatu, przygotowanie pracy licencjackiej.
Literatura
W. Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2006.
S. Bortnowski, Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991.
G. B. Tomaszewska, Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk 2019.
K. Biedrzycki, Interpretacja – szkoła rozumienia, [w:] Dydaktyka literatury i języka polskiego, red. S. J. Żurek, A. Adamczuk-Stęplewska, Lublin 2012. M. Rusek, Wizje i rewizje edukacji polonistycznej, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, red. E. Jaskółowa i. in., Katowice 2016.
A. Janus-Sitarz, W poszukiwaniu czytelnika: diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.
Lektury w ręku nauczyciela: perspektywa polska i zagraniczna, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2019 (rozdział III i IV).
Wybrane artykuły z tomów:
Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze: o praktykach czytania literatury w szkole: konstatacje, oceny, propozycje, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2009.
Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2011.
Doświadczenie lektury: między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki i A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
Trudne lekcje języka polskiego: ku rozwiązaniom praktycznym, red. A. Janus-Sitarz i in., Kraków 2015.
Interpretowane na zajęciach dzieła literackie zostaną ustalone wspólnie z grupą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: