Literatura i film 3007-C153RT1
Na seminarium będziemy się zastanawiać nad rolą tradycji literackiej w filmie (ze szczególnym uwzględnieniem filmu polskiego) i mediach, zwłaszcza tzw. „nowych mediach”.
Traktując w oczywisty sposób film jako dzieło zbiorowe, będziemy rozważać kategorie wyobraźni, intertekstualności i problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego. Refleksji poddany zostanie film rozważany jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk".
Podejmiemy następujące zagadnienia:
- Narodziny filmu. Film jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk".
- Film i media. Media jako zagrożenie dla kultury. Prognozy.
- "Intertekstualne istnienie" tradycji literackiej wśród różnych tradycji kultury, wśród różnych gatunków sztuk.
- Poszukiwanie nowej epistemologii jako zadanie filmu, przekraczanie granic jako jego temat.
- Pojęcie i rola wyobraźni (zwłaszcza romantycznej) w procesie tworzenia.
- Epistemologiczne znaczenie wyobraźni. Możliwości zastosowania kategorii wyobraźni do refleksji filmoznawczej.
- Literatura i film jako narzędzia dokumentowania rzeczywistości.
- Bohater literacki i bohater filmowy.
- Adaptacje filmowe dzieł literackich.
- Polska Szkoła Filmowa, kino "moralnego niepokoju" i film polski XXI wieku wobec tradycji literackiej.
- Tradycja literacka i film w erze nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji postpandemicznej.
Poznane narzędzia i kategorie interpretacyjne zastosujemy do analizy filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Możliwe będzie uwzględnianie w pracach innych dzieł audiowizualnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- wie, co to jest adaptacja i ekranizacja filmowa;
- potrafi scharakteryzować język filmu;
- potrafi wymienić, odróżnić i scharakteryzować teksty potrzebne do wyprodukowania filmu;
- wie, jaką rolę odgrywa tekst w produkcji filmu;
- rozumie zasady dramaturgii filmowej;
- potrafi zanalizować scenę filmową;
- potrafi zanalizować dzieło filmowe (zwłaszcza z perspektywy tekstowej);
- potrafi opisać relację literatura – film – media we współczesnej kulturze.
Kryteria oceniania
Seminarzysta proponuje zakres i temat pracy licencjackiej, następnie przygotowuje ją i broni jej - na ogół, jak wskazuje doświadczenie wcześniejszych ponad 70 uczestników seminarium, z wynikiem bardzo dobrym.
Metodą zajęć jest w większym stopniu analiza przykładów niż refleksja teoretyczna. Będą zatem wykorzystywane liczne cytaty filmowe (a nawet całe filmy).
Warunki zaliczenia:
1. Twórcza obecność na wszystkich zajęciach.
2. Napisanie i zaliczenie pracy licencjackiej.
Literatura
Wybór opracowań:
Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008
Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983
David Bordwell, O historii stylu filmowego, Łódź 2019
David Bordwell, Kristin Thompson, Film art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014
Umberto Eco, Apokaliptycy i dostosowani, Warszawa 2010
Encyklopedia kina. Red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003
Europejskie manifesty kina. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Barbara Giza, Między literaturą a filmem. O scenariuszach filmowych Tadeusza Konwickiego, Warszawa 2007
Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010
Małgorzata Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-2011, Poznań 2012
Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014
Marek Hendrykowski, Scenariusz filmowy. Teoria i praktyka, Poznań 2016
Maria Janion, Odnawianie znaczeń, Kraków 1980
Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi i duchów, Warszawa 1991
Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2005
Andrzej Kołodyński, Konrad J. Zarębski, Słownik adaptacji filmowych, Bielsko Biała 2005
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015
Alexander Mackendrick, On Film-making. An Introduction to the Craft of the Director, New York 2005
Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007
Bolesław Michałek, Film - sztuka w ewolucji, Warszawa 1975
James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001
Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion)
Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004
Michael Rabiger, Developing Story Ideas, Amsterdam 2006
Jerzy Stefan Stawiński, Notatki scenarzysty. T. 1, Warszawa 1979, t. 2, Warszawa 1983
Jerzy Stefan Stawiński, Scenariusze filmowe, Warszawa 2009
Judith Weston, Reżyserowanie aktorów, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: