Reinterpretacje mitów w kulturze współczesnej. Perspektywa antropologiczna oraz szkolna 3007-B853EG2
Seminarium poświęcone będzie współczesnym reinterpretacjom mitów śródziemnomorskich i hebrajskich. Część zajęć zostanie przeznaczona na refleksję wokół mitologii mniej znanych: słowiańskiej, germańskiej, skandynawskiej.
Teksty będą interpretowane i badane z wykorzystaniem kilku współczesnych perspektyw metodologicznych: antropologii literatury, komparatystyki literackiej, estetyki recepcji.
Uczestnicy wraz z prowadzącym będą badać obecność dawnych mitów w literaturze polskiej i powszechnej a także dziełach rozmaitych sztuk: malarstwa, rzeźby, muzyki, filmu.
Pojawi się także problematyka mitu jako fenomenu życia społecznego.
Co najmniej dwa spotkania w roku odbędą się poza gmachem Wydziału Polonistyki - w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowym, Centrum Sztuki Współczesnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi przygotować pracę będącą podstawą starań o tytuł zawodowy licencjata;
- potrafi właściwie dobierać i wykorzystywać źródła, w tym internetowe, niezbędne do stworzenia humanistycznej pracy naukowej;
- rozumie pojęcie mitu, potrafi wskazać jego rolę w funkcjonowaniu społeczności;
- zna najważniejsze dla kultury europejskiej mity;
- rozumie i trafnie rozpoznaje zależności pomiędzy literackim dorobkiem starożytności a tekstami kultury współczesnej;
- rozpoznaje symbolikę mitologiczną.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi frekwencja i aktywność na zajęciach.
Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą (5) lub celującą (5!), uczestnicy powinni przygotować pracę pisemną w jednej z trzech form do wyboru:
1. Szkic poświęcony wybranym zagadnieniom z zajęć;
2. Scenariusz zajęć w szkole dotyczących wybranych zagadnień z seminarium.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- K. Armstrong, Krótka historia mitu, Kraków 2005;
- S. Stabryła, Mitologia dla dorosłych, Warszawa 2002;
- Mit - człowiek - literatura, red. S. Stabryła, Warszawa 1992;
- A. Węgłowski, Wieki bezwstydu. Seks i erotyka w starożytności, Kraków 2018;
- Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 2005 (fragmenty);
- R. Grave, Mity starożytnej Grecji, przeł. A. Nowicki, Warszawa 1994 (wybór);
- Homer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, oprac. J. Łanowski, Warszawa 1999;
- Homer, Odyseja, przeł. J. Parandowski, dowolne wydanie;
- Ajschylos, Sofokles, Eurypides. Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, stąd: Sofokles, Król Edyp; Eurypides, Medea; Ajschylos,
Prometeusz skowany;
- Arystofanes, Żaby, [w:] Tegoż: Komedie, t. II, Warszawa 2003;
- Wergiliusz, Eneida, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1998 (wybrane pieśni);
- Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska i S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1995, księgi: I- III.
- A. Szrejter, Herosi mitów germańskich t.1 i 2, Warszawa 2016;
- A. Szrejter, Legenda wikingów, Warszawa 2017;
- R. Lancelyn-Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: