Psychologiczne aspekty diagnozy i terapii zaburzeń mowy 3007-B161LG3
Psychologiczne aspekty diagnozy i terapii zaburzeń mowy
Przykładowe zagadnienia:
1. Problem niepłynności mówienia
2. Autyzm, mutyzm wybiórczy, afonia czynnościowa – problemy psychologiczne
3. Rozwój mowy u osób upośledzonych umysłowo
4. Diagnoza rozwoju mowy i jej zaburzeń – testy językowe
5. Oddziaływania psychologiczne w przypadku zaburzeń mowy (np.: relaksacja, desensytyzacja)
6. Specyficzne problemy osobowości osób z zaburzeniami mowy
7. Zaburzenia mowy na tle rozwoju psychoruchowego dziecka
8. Opóźniony rozwój mowy – przyczyny, terapia
9. Patomechanizm powstawania zaburzeń mowy – model neuropsychologiczny
10. Wczesne uwarunkowania zaburzeń rozwoju mowy
11. Metodologia badań psychologicznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętność napisania pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
Ocena poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej
Literatura
Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. (pojęcie dysonansu poznawczego Leona Festingera)
Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999.
Bobkowicz – Lewartowska L.: Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000. (str. 15–125)
Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232)
Bogdanowicz M.: Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSIP, Warszawa 1985.
Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S.: Psychologia zaburzeń. (strony: 736–855). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Dollard J., Miller N.E.: Osobowość i psychoterapia. PWN, Warszawa 1969. (strony: 122–214)
Fedorowska W., Wardowska B.: Wywiad biologiczno – środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań zaburzeń mowy. Zakład Logopedii, U. Gd.. Gdańsk 1992.
Grabowska A., Rymarczyk K. (redakcja): Dysleksja. (strony: 123–145, 245–271). Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa 2004
Harwas-Napierała B., Trempała J.(redakcja): Psychologia rozwoju człowieka. T.2. (str.17–163). PWN, Warszawa 2000
Hellbrügge Th., Von Wimpffen J.H.: Pierwsze 365 dni życia dziecka. Fundacja na rzecz dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1992.
Herzyk A., Borkowska A. (redakcja): Neuropsychologia emocji. Poglądy, badania, klinika. Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999. (strony 13–59)
Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
Jankowski K.: Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej... dwadzieścia lat później. Jacek Santorski & CO, Agencja Wydawnicza, Warszawa 1994. (str. 107–165, 233–253)
LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–317)
Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998.
Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335)
Obuchowska I.: Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa 1976. (strony: 116–305)
Sperling A.P.: Psychologia. Wydawnictwo Zysk i s-pa. Poznań, 1995
Strelau J. (red. n.): Psychologia. (R. 9–12) Gd. Wyd. N., Gdańsk 2002
VastaR., Haith M.M., Miller S.A.: Psychologia dziecka. WSiP, Warszawa 2001
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M.: Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. BiFolium, Lublin 1999. (strony:12 – 61)
Wolpe J., Wolpe D.: Wolni od lęku. WiR Partner, Kraków 1999. (strony: 15–49 oraz 55–95)
Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: