(O)powieść gotycka w literaturze polskiej i europejskiej od Czarnego Oświecenia po czasy moderny. Idee - wydania - konteksty 3007-B153ES2
I. Przedmiotem zajęć jest literatura gotycka rozumiana jako jeden z trwałych nurtów twórczości pisarskiej od poł. XVIII w. do dwudziestolecia międzywojennego. Dzieła pisarzy polskich zostaną zestawione z twórczo-ścią autorów zagranicznych w celu wydobycia związ-ków źródłowych, jak i analogii wprowadzanych przez wspólny kontekst rodzajowy i tematologiczny. Rozwa-żania historyczno- i teoretycznoliterackie zostaną po-wiązane z problematyką edytorstwa, umożliwiającą spojrzenie na dzieło w perspektywie medium książki / publikacji prasowej i wprowadzenie kontekstu badań nad życiem literackim.
II. W trakcie seminarium student nabywa porównawczą wiedzę na temat badań nad fantastyką literacką (w wa-riantach: międzyliterackim, interartystycznym i interdy-scyplinarnym), łącząc ją z kompetencją historycznolite-racką i tekstologiczno-edytorską. Naświetlenie dialek-tycznej natury literatury i sztuki modernistycznej, oscy-lującej między wyobraźnią a światem realnym, może okazać się pomocne w pełniejszym zrozumieniu nie-jednoznacznej natury tego okresu w dziejach kultury. Seminarzyści poznają również umiejętności praktyczne charakterystyczne dla pracy edytora i wydawcy tekstu literackiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W toku zajęć student nabywa podstawowej wiedzy o historii fanta-styki polskiej w kontekstach europejskich w ujęciu porównawczym. Przyswaja również elementarną wiedzę o działach, umiejętnościach i kontekście filologiczno-kulturalnym edytorstwa. Poznaje termino-logię teoretycznoliteracką i edytorską oraz uczy się patrzenia na literaturę przez pryzmat historii i strategii jej wydań. Ponadto uczy się praktycznego zastosowania uzyskanej wiedzy i umiejętności w zakresie edycji naukowo-dydaktycznej i popularnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie:
1. obecności,
2. aktywności na ćwiczeniach (zagajenia, referaty, robocze prezen-tacje egzaminu licencjackiego),
3. praca pisemna (interpretacyjna, bibliograficzna, edytorska) na koniec pierwszego semestru.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zasadnicze opracowania (monografie i książki zbiorowe):
Alina Kowalczykowa, Ciemne drogi szaleństwa, Kraków 1978.
Andrzej Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980.
Grzegorz Leszczyński, Młodopolska lekcja fantazji, Warszawa 1990.
Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa 1991.
Obraz głupca i szaleńca w kulturach słowiańskich, red. Teresa Dą-bek-Wirgowa i Andrzej Z. Makowiecki, Warszawa 1996.
Monika Woźniak, Przestrzenie fantastyki. Twórczość Tommaso Landolfiego, Kraków 2001.
Michał Kruszelnicki, Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego, Gdańsk 2003.
Gotycyzm i groza w kulturze, red. Grzegorz Gazda, Agnieszka Iz-debska i Jarosław Płuciennik, Łódź 2003.
Noel Carroll, Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. Miro-sław Przylipiak, Gdańsk 2004.
Polska literatura fantastyczna. Interpretacje, red. Andrzej Staff i Dariusz Brzostek, Toruń 2005.
Ewa Piasecka, „Dolina mroku”. Groza i niesamowitość w prozie polskiej lat 1890-1918, Opole 2006.
Fantastyka XIX i XX wieku, red. Janiny Szcześniak, Lublin 2007.
Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008 (wyd. II).
Joël Malrieu, Le fantastique, Paris 1992.
Jean-Baptiste Baronian, Panorama de la littérature fantastique de langue française, Paris 2000.
Christian Chelebourg, Le surnaturel. Poétique et écriture, Paris 2006.
Utwory literackie (do wyboru):
Horacy Walpole, Zamek Otranto. Opowieść gotycka.
Ann Radcliffe, Tajemnice zamku Udolpho / Italczyk
Anna Mostowska, Moje zabawki
Mary Shelley, Frankenstein.
Jan Potocki, Pamiętnik znaleziony w Saragossie
Ernest Teodor Amadeusz Hoffmann, Piaskun / Diable eliksiry.
Zygmunt Krasiński, Agaj-Han i inne powieści gotyckie
Seweryn Goszczyński, Król zamczyska
Józef Bohdan Dziekoński, Sędziwój
Ludwik Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla
Aleksander Dumas, Towarzysze Jehudy
Walery Łoziński, Zaklęty Dwór / Czarny Matwiej
Zygmunt Kaczkowski, Murdelio
Joseph Sheridan Le Fanu Carmilla / Stryj Silas
Robert Louis Stevenson, Dziwny przypadek Doktora Jekylla i Mr. Hyde’a
Bram Stoker, Dracula
Oscar Wilde, Portret Doriana Graya
Arthur Machen, Dobry Bóg Pan
Emil Zola, Bestia ludzka / Śmierć Oliviera Becaille.
Stanisław Przybyszewski, Homos sapiens / Mocny człowiek / Krzyk / Il regno doloroso
Władysław Stanisław Reymont, Wampir i nowelistyka grozy
Marian Zbierzchowski, Diabelska przełęcz
Gustaw Meyrink, Golem
Hanns Heinz Ewers, Alraune / Wampir / Uczeń czarnoksiężnika.
Stefan Grabiński, powieści
Franz Kafka, Zamek
Alfred Kubin, Po tamtej stronie
Witold Gombrowicz, Opętani
Jarosław Iwaszkiewicz, Matka Joanna od Aniołów
Stanisław Lem, Szpital przemienienia
Malarstwo i fotografia gotycka XIX w.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: