Badania nad najnowszymi mediami – Internet i gry komputerowe 3007-B131ES3
Konwersatorium poświęcone jest badaniom Internetu i gier komputerowych z perspektywy nauk humanistycznych. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z badaniami prowadzonymi w tej dziedzinie oraz podjąć samodzielne próby analizy tekstów medialnych. Zajęcia w dużym stopniu opierać się będą na dyskusji i analizie konkretnego materiału. Zajmować będziemy się takimi zagadnieniami, jak na przykład struktura narracyjna gry komputerowej, multimodalna analiza dyskursu, komunikacja za pośrednictwem komputera, przekład w najnowszych mediach czy badanie tekstów nielinearnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi:
WIEDZA
1. Opisać zjawiska zachodzące w najnowszych mediach.
2. Zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane przy opisie najnowszych mediów.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Dokonać analizy omówionych aspektów najnowszych mediów przy zastosowaniu poznanych narzędzi.
4. Interpretować wyniki badań dotyczących Internetu i gier komputerowych.
POSTAWY
5. Ustosunkować się do treści artykułów naukowych dotyczących prezentowanej dziedziny.
6. Dyskutować na temat badań nad Internetem i grami komputerowymi.
Kryteria oceniania
Zajęcia będą zaliczane i oceniane na podstawie obecności, bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności oraz pracy zaliczeniowej (analiza wybranego tekstu medialnego – gry komputerowej, strony internetowej, blogu itp. lub opis zjawiska zaobserwowanego w nowych mediach).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Warszawa 2006.
Górska-Olesińska M., Słowo w sieci, Opole 2009.
Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010.
Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007.
Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.
Wybrane artykuły z następujących pozycji:
„Homo ludens”. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Badania Gier (1/2009, 1/2010).
Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008
Tekst (w) sieci, t. 1, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, semiotyka, edukacja, red. Mirosław Filiciak i Grzegorz Ptaszek, Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, Warszawa 2009.
WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wroclaw 2009.
Materiały pokonferencyjne DiGRA (Digital Games Research Association) – www.digra.org.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: