Poezja polska XX wieku w perspektywie dydaktyki szkolnej 3007-B053EG1
Tematem zajęć będzie poezja polska XX wieku oraz sposoby jej obecności i prezentacji w programach i podręcznikach szkolnych. Rozpoczną się od interpretacji poezji skamandryckiej; omówiona zostanie międzywojenna twórczość Juliana Tuwima, Kazimierza Wierzyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza, Jana Lechonia, Antoniego Słonimskiego oraz tzw. satelitów „Skamandra” – Kazimiery Iłłakowiczówny, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Mieczysława Jastruna i Jerzego Lieberta. Następnie podjęte zostaną rozważania wokół awangardy poetyckiej lat dwudziestych okresu międzywojennego. Omówiony zostanie program Awangardy Krakowskiej, twórczość Juliana Przybosia, Jana Brzękowskiego i Jalu Kurka. Podjęta także będzie refleksja nad rozwojem futuryzmu polskiego w perspektywie europejskiej, a interpretacjom poddana zostanie twórczość Stanisława Młodożeńca, Brunona Jasieńskiego i Tytusa Czyżewskiego. W ramach seminarium rozważone zostaną różne oblicza tradycji międzywojennej poezji: klasycystyczne i franciszkańskie inspiracje liryki Leopolda Staffa, symbolizm Bolesława Leśmiana, romantyczne nawiązania Władysława Broniewskiego oraz tendencje groteskowe w twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Ostatnim tematem międzywojennym stanie się poezja trzeciego wyrazu: katastroficzna i wizjonerska lat trzydziestych ubiegłego wieku. Omówiona zostanie poezja Józefa Czechowicza oraz poezja wileńskich żagarystów.
W rozwoju poezji polskiej po 1945 roku akcentowane będą kolejne pokolenia poetyckie wstępujące po roku 1956, 1968 i po 1989. Omówione zostanie zjawisko turpizmu (m.in. Stanisław Grochowiak i Andrzej Bursa), nurt klasycyzujący (m.in. Zbigniew Herbert, Jarosław Marek Rymkiewicz) i lingwistyczny (m.in. Miron Białoszewski). Podjęta zostanie refleksja nad zjawiskiem Nowej Fali (m.in. Stanisław Barańczak i Ewa Lipska) oraz Brulionu (m.in. Marcin Świetlicki). Rozważaniom historycznoliterackim towarzyszyć będzie refleksja nad sposobami obecności poezji XX wieku w programach i podręcznikach szkolnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
- posiada umiejętność gromadzenia i wykorzystywania we własnych projektach badawczych informacji naukowej z zakresu głównych zjawisk poetyckich XX wieku;
- posiada zdolność konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji;
- rozróżnia oraz analizuje zjawiska poetyckie charakterystyczne dla XX wieku w stopniu umożliwiającym mu podjęcie tej problematyki na studiach II stopnia;
- rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą, a zwłaszcza poezją XX wieku;
- posiada umiejętność formułowania zagadnień dydaktycznych z zakresu poezji w szkole podstawowej i gimnazjum.
Kryteria oceniania
- Kontrola obecności;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć oraz aktywność).
Podstawą egzaminu licencjackiego będzie prezentacja zagadnienia opracowanego przez studenta w ramach seminarium i dyskusja wokół tematu prezentacji.
Literatura
Literatura polska 1918 – 1975, red. Alina Brodzka i in., Warszawa 1975,
Jerzy Kwiatkowski, Literatura Dwudziestolecia, Warszawa 1990,
Jerzy Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa 1997,
Tadeusz Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi. Wzorce. Style. Warszawa 1997.
Edward Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996,
Edward Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa1998,
Anna Legeżyńska, Piotr Śliwiński, Poezja polska po 1968 roku, Warszawa 2000.
Pozostałe, szczegółowe lektury – po ustaleniu ze studentami tematów badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: